In de week van 11 t/ m 18 september gingen we voor onze jaarlijke meerdaagse reis met 9 motoren van mijn groepje Bluebikers naar de franse Alpen. Het zou een bijzondere week worden.
Ik ging als vanouds vanuit het Limburgse richting het zuiden. De overige 8 kwamen langzij Nederland via Duitsland over de A31, A1, A3, A60 richting Trier. Het ontmoetingspunt was bepaald bij het grootste tankstation van de wereld Aire de Berchem nog net Luxemburg voor Frankrijk.
Wat spannend was, of de weergoden ons gunstig gestemd waren, na een zomer met alleen moesons leek het erop dat medio ons vertrek zowaar een zonnige periode aanbrak.


omdat ik lekker vlot kan doorrijden ten opzichte van de anderen heb ik even tijd om weer eens een bakkie te doen bij shoof op zijn camping Les Sallins


op de afgesproken plaats Aire de Berchem onmoeten we elkaar eindelijk. Vanwege noodweer onderweg had de groep onderweg gedwongen moeten schuilen.
Ik had het trouwens ook niet droog gehouden.
Een stortbui vlak voor Aire de Berchem maakt dat ik zeiknat was geworden.


Bij Wim van Les Tronces in de Vogezen vinden we na een dikke 700 km ons eerste onderdak.


natafelen


en daar gaan we de volgende morgen. Ik mocht de heen en terugreis naar de Alpen uitzetten. Ondanks het feit dat ik tijdens het uitzetten van de routes in Mapsource ( Garmin ) al heel veel bochtige wegen had geschrapt bleef toch nog een dikke 420 km over. Het was mooi en voor sommigen onder ons werd het afzien.




Willem op zijn pas aangeschafte Benellli Tornado 900 is blij. Onderweg heel even de benen strekken, niet te lang want we moeten door......sorry








maatjes




zon is bijna onder en we zijn er nog niet


's avonds na het eten in een gezellig restaurantje praten we nog wat na in het Hotel Grépillon in Les Rousses. Dat ligt tegen de Zwitserse grens net boven Geneve


op naar Rencurel, weer een dikke 400 km. Kan natuurlijk sneller, maar dan zonder bochies. Dat gaan we niet doen!


het plaatsje Le grand-Abergement, regio Rhône-Alpes. Het begint erop te lijken




o ja, we zijn nu met z'n drieën. De uitgezette route leek de anderen wat te hefig. Uiteindelijk komen we wel allemaal in hetzelfde hotel aan.


Het water komt eindelijk niet meer van boven, dan maar zo


er lagen veel stukken berg op de weg. Echt uitkijken. Hans kan op een gegeven moment een dik stuk steen niet ontwijken. Die knalt onder het voorwiel vandaan richting een tegemoet rijdende BMW ( aanval van de Italianen ? )






Bandenwissel in Chambéry. Na een bijzonder heftig stuk bochten-circuit was het tijd voor een kop koffie. Tussentijds bekijk ik de motor en kom tot ontdekking dat het loopvlak van de band, Continental, Road Attack 2 letterlijk tot de draad is versleten. Net 6000 km erop? Het loopvlak van deze band heeft zowiezo geen profiel. De diepte van het profiel naast het loopvlak had zo'n 3 mm. Daar had ik toch zat de alpen mee kunnen halen?
Hier wordt een setje Michelin Power Road3 voor € 282,- gemonteerd.


zelfs de BTW is eraf gereden


Hans heeft een ander probleem. Bril in tweeën. De monteur maakt er tijd voor en met een kabelschoentje wordt het weer ( tijdelijk ) één geheel


de rest van de route naar Rencurel, een plaatsje ten zuiden van Grenoble laten we zitten. Helaas gaan we dwars door Grenoble


de anderen waren al in het hotel Le Marronnier. Samen met Klaas aan het bier


en met z'n allen aan tafel


deelbril


Rencurel is een klein boerenplaatsje. Dat maakt deze foto wel duidelijk, net een paar honderd meter van het hotel. En we hadden de eerste uren wat regen. De rest van de dagen bleef het droog.






ben de naam van dit bochten circuit kwijt, één en al bocht en erg indrukwekkend landschap












nog zo'n circuit




Le Marronnier Dit is een prima onderkomen. Van hieruit reden we de routes in zuidelijke richting




's avonds weer even bijkomen van het rijden




Hans doet nog even een contact op voor zijn judoschool


Prettige contact. Maar niet om zonder handschoenen aan te pakken. Ze doet wat in iets japans ofzo


ik houd me met maar wat handelbaarders bezig


op weg naar het hotel zien we dit bijzondere beeld. Een wolk krult over de top van de berg.






en weer bij het hotel in de zon


de eerste groep staat al klaar voor vertrek voor de tweede tourtocht


wij rijden later weg. Ontmoeten doen we ze niet meer......


.......kort na vertrek begint de motor van de Aprilia rot te draaien. Met pijn en moeite komen we rijdend bij deze Aprilia-dealer CONTINENTAL MOTORCYCLES aan in Fontaine, een voorstadje van Grenoble. Er werd een goede service gegeven. Men sprak hier ook behoorlijk goed engels. Ook dat laatste viel op. Steeds meer Fransen doen hun best om engels te spreken. Eigenlijk kwam ik daar niet voor, maar ja wie het met engels moet doen heeft steeds meer kans dat hij begrepen wordt


blijkt dat in ieder geval de bougiedop van de voorste cilinder doorslaat.




3e en laatste overnachting in Le Marronnier. Het wordt de volgende dag een lange rit. We gaan in één keer door naar Le Clerjus naar La mouche.
Hans, Gerard en ik verkiezen de uitgezette bochten-route. De rest maakt een nieuwe route, deels over de autosnelweg.


We zijn al een aardige stukje onderweg. Hier een erg gelukkige Hans. We waren al lange tijd op zoek naar een tankstation. In Chambéry vinden we ééntje direct onderaan de afdaling. Hans had er al zo'n 15 kilometer opzitten met lege tank










La mouche. De motoren bij Jos en Anselma in de schuur


Ik vind mijzelf samen met Werner ingelijst aan de muur




het laatste samenzijn


we naderen Nederland, dus het regenpak kan weer aan.


Halverwege de rit valt de groep van 9 rijders uit elkaar met ieder zijn eigen bestemming.
Enkelen zullen we niet meer in dit verband zien omdat de afstanden een te grote beproeving was voor hen.

::home::
Naar boven