Alsace en Scharzwald 2014

Onze vakantie was dit jaar wat minder spannend en indrukwekkend dan van 2013. Reden we vorig jaar 3 weken met mooi weer door Noorwegen, nu was het maar een weekje Alsace en Schwarzwald. We reden zondag 17 augustus weg vanuit Limburg door België en Luxemburg.
Het was weer als vanouds "Garmin Rules". Ik had routes uitgezet om over een paar weken met de Bluebikers ook naar de Alsace te gaan. Vanwege tijdgebrek waren we niet toegekomen om zelf routes te maken. Het kwam dus mooi uit om deze routes uit te proberen.
De eerste 2 dagen was het af en toe even de tanden op elkaar, door dorpen en steden, drukke provinciale wegen met vrachtverkeer. Die ga ik dus maar eens nalopen als we weer thuis zijn.

De eerste 3 overnachtingen waren in een hotel vanwege de koude. De temperaturen kwamen amper boven de 13 graden uit. We zijn 6 dagen in de Alsace geweest bij het plaatsje Bussang. Daar hebben we gewandeld en rondritten gemaakt.
In 3 dagen zijn we daarna via Schwarzwald weer naar huis gereden. We waren verrast van de mooie wegen en het berglandschap. Wij waren daar niet bekend mee.

één van de mooie binnenwegen in Luxemburg en Duitsland

uitkijkpost voor toeristen in Luxemburg

Albachmühle

in Wasserliesch, Duitsland net over de grens bij Luxemburg

we komen veel oorlogsgraven en monumenten tegen, met name van de Eerste Wereloorlog.
Dit is een wals uit de eerste Wereldoorlog waarmee paden aangewalst werden als looppad voor de soldaten

ons koffie moment

de eerste bergen van de Alsace komen in zicht

de achtertuin van Moto-Hôtel du Col de bussang. Vanwege de kou besluiten we om 2 nachten hier te verblijven.
s'Avonds zie je de gemzen over deze steile wand rennen. Stenen kletteren naar beneden

na 2 erg gezellige dagen bij Ida en Mark besluiten we het confortabel verblijf om te ruilen voor de tent op de camping, amper 2 kilometer verder. De temperaturen zijn iets aangenamer geworden

na een wandeling komen we bij een uitzichtspunt met oriëntatietableau

en bijbehorend uitzicht

de wereld aan onze voeten

bij een rondrit komen we deze "kaboutertuin" voorbij.

dorp aan de binnenkant

ook erg mooi

Joe Barteam op Col de la Schluchte.

oorlogskerkhof op Col du Wettstein

Ons koffiemoment, gekozen in deze bocht waar voorbijkomende motorrijders hun kunsten laten zien

Bandje wisselen in Thillot

verassing van Motorplaza Groningen. De inmiddels iets minder nieuwe BMW heeft net voor vertrek een nieuwe versnellingsbak gekregen. De oude gaf erg vreemde bijgeluiden.
Kennelijk vergeten de wielmoeren op het juiste moment aan te draaien. Onderweg vanwege weer andere rare bijgeluiden al eens overal aan gevoeld of alles wel vast zat.
Ik begin inmiddels de nieuwe watergekoelde BMWR1200GS aardig zat te worden. Niet het rijden ermee, maar het trage afhandelen van de BMW-group .

Bleek dat de monteur geen gereedschap nodig had voor het losdraaien van de wielmoeren.
3 moeren zaten al 3 a 4 slagen los. de 2 overige zaten handvast die het wiel nog op de plaats hielden
Door het jutteren waren de moeren al aardig ingesleten. Achteraf amper een sorrie gehoord van Motorplaza en wil verder ook niets in deze.
Eén en ander zal in het testverslag verder verteld worden want er mankeert nogal wat aan deze BMW1200GS.
O, ja het achterbandje Metzler Tourance Next kostte inclusief montage ( en vastzetten wielmoeren ) € 163,-. Niet slecht

Vanuit de camping maken we verschillende leuke wandelingen. Sainte Barbe, heilge en beschermster van Bussang

koffievisite bij Maria. Inderdaad, blijft zo de eeuwige maagd

Theatre du Peuple in Bussang. Een levendig cultureel erfgoed ontstaan in 1895 door de franse bekende dichter schrijver Maurice Pottecher.
Het wordt erg druk bezocht. Op de camping waren veel gasten voor 1 nacht vanwege het bezoek aan de voorstelling aldaar.

bij een volgende wandeling komen we bij een waterbron welke veel ijzer bevat.
Dit was vroeger een bedevaartsoord voor zieke mensen ( bloedarmoede) die hier het genezende water weghaalden

De oorsprong van die grote en brede rivier de Moezel omstaat ligt hier in Bussang, water uit de berg. Deze is omgebouwd tot monument

picknickhut ergens op een wandelroute. Even zitten

oeps, deze loopt vrij door het wandelgebied. Wij hebben gelukkig geen rode lap bij ons, geen intersse voor ons

Inmiddels zijn wij weer op weg naar huis, dwars door het Schwarzwald. Wij hadden nooit geweten dat het zo mooi is daar

Geen Schwarzwalderkirsch, maar zeker zo lekker, het voelde als een complete maaltijd

nog steeds Schwarzwald

Camping Trend bij Halbmeil

in de avondzon en zowaar iets warmer, tijd voor een lekker koel glas bier

richting Kirn ( Rijnland-Palts ) voor de laatste overnachting Camping Papiermühle.
De bergen worden wat meer heuvels maar toch mooie wegen. We rijden over binnenwegen en zien af en toe koppeltjes reeën aan de randen van het bos.

Toch nog regen. Koken onder de deksel van de motorkoffer om de boel gaande te houden.
Gelukkig rijden we de volgende dag droog tot ongeveer een uurtje voordat we thuis zijn.