BEF annual frankrijk 2013, motorgedoe

Ondanks dat Bob en Frans de kleinste MC ter wereld BeF al enige jaren geleden opgedoekt hebben blijft het voor een kleine kring toch nog leuk om de jaarlijkse vergadering, oftewel Réunion Annuelle, te houden. Dit keer is het een heuse revival op de plaats van oorsprong van BEF, namelijk Moto camping Route 99.
Route 99 en voor de oud gedienden onder onder ons "Camping Touché" in Saint Rémy de Blot in de buurt van Clermont-Ferrand is weer in Nederlandse handen en wel bij John en Monique.
Het heugelijke feit vond plaats van 3 t/m 6 oktober, exclusief reistijd. De fun begint dus al met de reistijd. Ik had het luxe probleem dat ik nogal wat vrije tijd mocht inhalen onder het motto wie veel werkt......Na de Réunion Annuelle stond voor mij nog een afsluitweekend te wachten met de Bluebikers. De nieuwe BMW zal dus ook nu weer aan zijn trekken komen.

Door Frans en Albert waren alle routes al voorbereid, dus de komende dagen "Garmin rules". Hadden zij de reis naar Route 99 in 2 dagen geknipt, ik ging voor één reisdag. Ik wilde niets missen op de camping, want het gezelschap Frans, Albert, Antoon, Franc en Iris waren mij alvoor gegaan.
Ik kwam wat traag opgang en reed pas rond 10.15 uur weg vanuit Waterval. Ik heb alleen de autosnelweg gezien tot net voorbij Luik, daarna ging het alleen binnendoor richting. Nou weet ik inmiddels dat binnendoor rijden vaak lekker opschiet, althans als de routes zoveel mogelijk buiten de dorpen en steden gehouden worden. Frans en Albert hebben keurig werk verricht: van de 855 km heb ik maar een paar dorpen van binnenuit kunnen bekijken. Het schoot dus lekker op en 's avonds rond 8 uur zat ik gezellig met de bende aan de warme hap die na de tijd afgeblust werd met heerlijke biertjes.

Er stonden voor donderdag en vrijdag een dagrit op het programma. Men had inmiddels besloten zaterdag de 5e oktober huiswaarts te keren. Ik had besloten om juist verder naar het zuiden te rijden, namelijk naar Maurice et Marie in Lavaur, vlakbij Toulouse. Na 2 dagen gastvrij te zijn onthaald bij M&M was het weer richting het noorden met een tussenstop bij mijn zus Hellen bij Moulins ( Allier ) en in de Alsace vlak bij de Col de bon homme ( in de sneeuw ). Het waren grote afstanden die ik in 3 dagen te rijden had, nl 1631 km, uiteraard allemaal binnendoor. Dit ging allemaal prima, met een pitsstop voor een complete bandenwissel.
Na mijn tussenstop in Limburg ging het richting Meschede, Duitsland, voor het afsluitweekend met de Bluebikers.
Uiteindelijk was deze tour van 12 dagen goed voor ruim 4000 km. De nieuwe BMW doet het trouens prima. Vanaf 3 juli dit jaar staat hij op mijn naam is is denk ik inmiddels wel ingereden met de eindstand van 17.698 km.

Ik rijd in een gedeelte van Frankrijk waar ik nog nooit eerder ben geweest, nl de Champagne

lange rechte wegen, vlak landschap en alleen maar wijngaarden voor de beroemde Champagne.
Het is oogsttijd, overal zijn plukkers hard aan het werk

Na een bocht veranderd het landschap plotsklaps, geen wijngaarden meer

het eten staat klaar en kan gelijk aanschuiven

de volgende dag doen we een hele mooie dagtocht door het plaatsje Mont-Dore.
Daar eten we en komen daarna op een soort Neurenbergerring met veel 3-dubbele vangrails en héééél erg mooi asfalt

Na de lunch in Mont-Dore ( heerlijke en mierzoete crèpes ) de start van etappe 2 van de dag

Antoon en ik doen het circuit nog een keer over terwijl de rest aan het eind tijd nemen voor de BBPP

.......and there we go. We houden het spul gelukkig heel :-)

dankzij de BBPP's hebben we rustpunten genoeg. Heerlijk relaxed en gezellig.

Na het eten in de overbekende bar

John excuseert zich dat hij de bar niet te lang kan openhouden. Hij moet de volgende morgen vroeg weg. We nemen een voorraadje mee naar buiten.

Helaas rijden we de volgende dag in de regen

rondje van Frans

de BBPP valt letterlijk in het water

onder het afdak van dit hotel houden we het droog. Koffiepauze en lunch tegelijk. We nemen de tijd want droog wordt het niet meer

Waarom slaat Frans dit doodlopende weggetje in? BBPP, dan maar onder de brug de fik erin

De volgende dag, als de rest weer huiswaarts gaan rij ik richting Lavaur, ook in de regen.

D35 richting Col de Bruel. Inmiddels is het zelfs droog geworden wat het rijden een stuk plezieriger maakt

Mandailles-Saint-Julien is een plaatsnaam tussen de bekende namen Aurillac en Saint-Flour in allerlei natuurgebieden zoals Parc Volcans d'Auvergne.
Het is een geweldig mooi gebied om motor te rijden. Ook voor fietsers is het een bekend terrein

In Lavaur. Marie en Maurice gaan een rommelmarkt bezoeken. Zoals het hoort in het Zuiden van Frankrijk, de zon schijnt, ook al is het aan de wind te voelen dat in oktober de temperaturen ook al een stuk koeler aan het worden is

We maken een tourtocht. Het koren is gemaaid en de akkers geploegd. Zo kende ik dit landschap nog niet.

Bluesbrothers?

rustpunt. We kijken uit over Lavaur

bon appetit. Heerlijk op zijn frans eten

Col de Bruel. Inmiddels is het dinsdagmorgen en ben ik opweg naar Hellen en Hanjo. Ik passeer weer het mooie gebied

bandjeswisselen bij de BMW-dealer "BMW Cycles Auvergne Touring Concessionnaire" in Aubière. Ligt ten oosten van Clermont-Ferrand.
De slijtage ging in één keer erg hard. Hellen en Hanjo hadden dit adres voor mij gegoogeld.

de voor mij inmiddels bekende slingerwegen door het landschap richting mijn zus Hellen bij Moulins ( Auvergne / Allier )

De volgende morgen is het vroeg vertrekken vanwege de afstand ik nog moet overbruggen, Route de Champagnole

Bekend terrein voor mij, de bergen d'Alsace doemen voor mij op. Er wordt voor de volgende dag veel regen voorspelt.
Het is nu nog droog weer dus ik zet even door om de bekende collen Bonhomme en De La Schlucht over te rijden

Net voorbij de Col de Bonhomme vind ik onderdak in deze Auberge met een uiterst vriendelijke en spraakzame eigenaar. Heerlijk gegeten en prima geslapen.

Het regent hard. Er wordt verteld dat het op de Bonhomme sneeuwt.
Ik heb dus een uitdaging te gaan en ik ga dus weer terug naar de Bonhomme. De temperatuur daalt zienderogen

Het is nog 5 km naar de top van de Bonhomme. Ik waag het er niet op.
Na het maken van de foto's ga ik weer terug en opweg naar Limburg. Onderweg zit bij het passeren van bergtoppen aardig wat natte sneeuw tussen de regen.

Het rijden is bijna niet te doen. Beslagen bril en vizier en ook nog bedekt met de sneeuw

Wolfskirchen klinkt Duits maar ligt gewoon in Frankrijk. Ik ben de Alsace uit het het wordt droog weer dat tot in Limburg aanhoudt.