27 oktober 2013

In een ietwat te spontane opwelling heb ik op 26 juni 2013 de spiksplinternieuwe BMW R1200GS gekocht Motorplaza in Groningen.
Ik was eigenlijk mijn oude GS, model 2006 nog lang niet zat. Ik had daar ook aardig wat geld in geinvesteerd om deze te laten voldoen aan mijn sportieve manier van rijden: Een powercommander, pipercross openluchtfilter, BOS-uitlaat en Hyperpro-veringset. Deze BMW was veranderd in een scheurijzer waarbij ik de sportmotoren in de bergen met gemak achter mij liet, zie mijn oude GS1200-model 2006.
Waar ik met het oude model 2006 tegen aanliep was de electronische rembekrachtiging waar nogal wat haken en ogen aanzitten voor het onderhoud. Remolie, wat elke 2 jaar ververst zou moeten worden kan je opeens zo'n kleine € 2000,- aan reparatie kosten als de pomp vastloopt. Een technische miskleun van de BMW ingenieurs van jewelste, maar BMW geeft niet thuis als je problemen daarbij krijgt. Gezien de kilometerstand van bijna 90.000 km en de leuke prijs die ik bij de inruil kon beuren maakte dat ik snel om was
Zie mijn ervaringen met de watergekoelde BMW onderaan


op de catwalk in Noorwegen


hij wordt als een pakezel gebruikt


kasseientest


sneeuwtest


Vooraf:
Ik heb mijn ervaringen als gebruiker geschreven tussen het oude model GS 2006 en het nieuwe model 2013. Diverse mensen hebben mij gevraagd naar mijn ervaring met het geheel nieuw ontwerp van de watergekoelde GS model 2013

Het testverslag wordt onderaan steeds aangevuld:laatste aanvulling 5 mei 2015

Test verslag


rijeigenschappen:
Ik heb alleen GS ervaring met mijn eerste GS model 2006 ( sinds mei 2010 ) die na getuned te zijn 110 pk gaf met 117 NM koppel. Wat belangrijker was, dat het bokkige, onregelmatige draaien van de motor bijna weg was. Helaas hebben ze bij BMW het voorkomen van dat onregelmatige draaien nog steeds niet onder de knie! Door de strenge emissie-eisen doet het motormanagement er alles aan om binnen de CO-uitstootnorm te blijven en neemt af en toe ongevraagd het heft in eigen handen. Terwijl ik het gas dichtdraai vanwege verkeerssituatie's krijgt de motor juist af en toe een stoot voorwaarts. Niet een echt prettige gewaarwording. Dit wordt dus weer een powercommander of Rapid.
Ook is het "ride by wire" best wel wennen. Deze reageert behoorlijk direct: bijvoorbeeld even verzitten of de gashandel even verpakken levert soms een onbedoelde stoot naar voren. Je schrikt je een hoedje.
Ik heb inmiddels al aardig wat in de bergen kunnen rijden, maar moet behoorlijk wennen met schakelen en zit er dan wel eens naast ( lees te laat ). Echt soepel schakelt het ding ook niet, het hakt af en toe hard in de bak en ratelt af en toe vooral tussen de 2 en de 3. Ongetwijfeld ook onwennigheid.
Mijn GS is uitgerust met een cruise control. Deze zat al op het demo-model en kocht ik er dus bij. Wat moet je daarmee dacht ik. Aan de ene kant erg gemakkelijk op langere en doorgaande wegen. Het blijft echter echt opletten want onbedoeld is de "gashand" ook minder alert bij plotselinge situaties. De cruise controle reageert direct met het loslaten van het gas als je de rem en/of koppeling al aanraakt. Ingeschakeld houdt hij keurig de ingestelde snelheid vast, ook met bergje op. Hij functioneert prima.
De vering is als vanouds: voor de sportieve rijder heeft deze weinig te bieden, slap en geeft de motor een onzekere bochtenlijn. Ik had gelijk bij de aanschaf geprobeerd Hyperpro's te bestellen. Daar kwam gelijk het probleem van een nieuw model. Hyperpro kan deze nog niet leveren. Ze wilden graag met mij een afspraak maken. Ze hebben dan mijn motor een week nodig voor het maken en testen van een prototype. Echter kon ik mijn motor geen week missen want ik had allerlei motortrips gepland zoals de vakantie in Noorwegen en Frankrijk.
De GS is standaard uitgerust met het merk banden van Metzeler Tourance-Next. Helaas heb ik deze in heel wat kilometers in de regen kunnen testen. Ze voldoen prima, al heb ik het idee dat ze ten opzichte van de Michelin Pilot Road iets eerder grip verliezen. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het beduidende hogere motorvermogen in vergelijk met mijn oude GS.

motorprestaties:
Daarbij heb ik gelijk het positieve van het motorblok benoemd, wauw wat een koppel heeft dat ding. Je wordt lui van het schakelen. Een beetje gas en de motor springt van zijn plaats. Moest ik met mijn oude BMW in de bergen behoorlijk op en terug schakelen om in het korte werkgebied te blijven, met de watergekoelde BMW is dat een stuk gemakkelijker. De uitloop in de versnellingen is langer dan bij mijn oude type. Naar mijn gevoel een hogere koppel bij lagere toeren, in ieder geval beduidend sterker en sneller
Ook het benzinegebruik valt mij erg mee, rond de 1:18 en soms nog zuiniger. Op de autosnelweg gebruikt hij wel wat meer.

Inmiddels heb ik dus zo'n 17.000 km gereden met de motor. Mijn rijervaring was dat de overstap best wel wennen was. De motor stuurt toch weer iets anders en het koste mij tijd om daar aan te wennen. Mogelijk ligt het verschil ook ( naast het gemis van de Hyperpro's ) in de afwijkende bandenmaat, achter 170/60R17 en ik was 150/70R17 gewend. Ook de bandenmaat van het voorwiel wijkt af, nu 120/70R19 en dat was 110/80R19. Het verschil van de krachtiger motor viel mij direct op en bij het gas geven gaat hij flink van zijn plek. De topsnelheid, iets wat ik totaal niet belangrijk vind, heb ik waarschijnlijk nog niet eens gehaald. De Garmin gaf 221 km aan toen ik het gas weer los liet. Voor de kniesoren, dit was op de A31 in Duitsland.

vraagtekens:
Ik vind het motorblok behoorlijk lawaaiig. Hij doet mij aan mijn Aprilia's denken, deze maakten ook aardige wat inwendige bijgeluiden. Je moest je juist zorgen maken als er geen bijgeluiden waren. Ook dat waren Rotaxblokken. De oordoppen zijn ook meer tegen lawaaidoof worden dan de rijwind. Naar mijn beleving functioneert het windscherm beter dan bij de oudere modellen. Mogelijk dat daardoor de machinegeluiden beter hoorbaar zijn?
Ook valt de rare trilling met een droog geluid op dat uit het blok komt als de motor onbelast rijdt: niet trekkend of remmend op de motor. Het lijkt dan wel of het vermogen ook even wegvalt. In het begin viel dit niet zo erg bij mij op. Misschien een komend mechanisch probleem?
De bedieningsknop van de richtingaanwijzer werkt niet helemaal soepel, vaak schakelt hij niet de richtingaanwijzer in, terwijl ik toch ( inmiddels) nadrukkelijk de knop opzij druk. Jammer genoeg zijn de degelijke BMW richtingaanwijzers links- en rechts aan het stuur veranderd in een japans knopje op de linker stuurhelft. BMW beknibbelt?
Ook het glas in de achteruitkijkspiegels zitten los in de houder en rammelen.
conclusie
Ik ben zeer tevreden over de motorprestaties, krachtig en snel. Ook ben ik verrukt over het uiterlijk. Ik vind het een supergave motor om te zien, een stoer uiterlijk. Van de vering had ik al geen hoge verwachting en telt dus niet mee in mijn waardering. Een ieder weet als je sportief wilt rijden met een GS er dan flink geinvesteerd moet worden. Het sturen begint inmiddels een beetje wennen.
Ik heb geen spijt van de aankoop, of de genoemde vraagtekens uiteindelijk leiden tot problemen dat zal de tijd leren. Ik zal proberen mijn ervaringen op deze plaats bij te houden.

Het is inmiddels 27 oktober 2013, de BMW staat met 17.698 km gepoetst in de garage en zal pas weer komend voorjaar in 2014 van stal komen.
Voor de winter heb ik een andere BMW, één met 3 wielen.
De motor kwam op 26 juni 2013 op mijn naam. Het was een demomotor met een kleine 500 km aan test-km op de teller. Door mijn spontane aankoop van de watergekoelde GS bracht ik de verkoper van Motorplaza in Groningen in de problemen. Een nieuwe motor kon pas geleverd worden in week 35 ( 27 augustus ) en collega dealers waren ook al door hun voorraad heen. Ik denk in oplossingen en wees hem op dit demomodel. Handel is handel en de koop ging door. Omdat ik dinsdag 2 juli vanwege mijn werk naar Frankrijk ging kon ik de motor gelijk inrijden. Ik moest nog wel de linkerkoffer bij de BMW-dealer in Beek (Limburg) halen. Dat kwam mooi uit want dit is bijna de buurman van mijn vriendin. Ik kom er nu ook van lieverlee achter dat het hebben van een nieuw model het probleem geeft dat accesoires moeilijk of zelfs nog niet te verkrijgen zijn. Ook krijg ik goed bedoelde waarschuwingen dat bij een nieuw model de kinderziektes er nog niet uit zien, ik houd mijn vingers dan maar gekruist

In de eerste ruim 17.000 km heb ik één keer de dealer ( Noorwegen in Bergen) bezocht wegens de steeds luider wordende bijgeluiden uit het cardan. Dit bleek simpel op te lossen: een fabrieksfout, vergeten vet te doen aan de steekas.




remblokken
Verder heb ik al 2 sets remblokken achter versleten, ze halen amper de 7000 km.
Ik kan inmiddels "herfst 2014" vertellen dat het laatste setje amper 3000 km haalde. Ik geloof dat ik rond de 8 septjes remblokken ( à € 70,-) zit met amper 36.000 km. BMW wil niets. Of ik met de voet op de rem rijd.......? Ik ga ze maar via internet bestellen, de helft goedkoper en kan niet slechter van kwaliteit zijn.
wordt vervolgd


onderhoud 8 juli 2014
De motor heeft begin mei zijn 20.000 km beurt gehad. Vanwege de garantie werden enkele zaken standaard vervangen zoals de elektrische schakelaars. Bij mijn motor kwamen daar de linker spiegel bij. Het glas rammelde. Ook werd de remschijf vervangen, deze was al onder de marge versleten. Van BMW kreeg ik niet de remblokken vergoed. Ik had in ruim 18.000 km al 3 setjes versleten en de 4e was ook al aan vervanging toe.
Vanwege de bijgeluiden uit het rijgedeelte en getik uit het blok werd door de monteur een proefrit gemaakt. Hij constateerde inderdaad dat mijn motor duidelijk meer geluid maakte dan het gemiddelde nieuwe type GS die zoals inmiddels bekend opzich al wat lawaaiiger is dan de luchtgekoelde.
Via de dealer werd er melding van gemaakt bij de BMW-groep. Kennelijk was men niet zo onder de indruk van de melding. Ik moest het nog maar even aanzien

Inmiddels begin juli en ruim 28.000 km is het geluid uit de aandrijflijn zodanig dat ik er niet meer prettig mee rijd. Op 15 juli zal deze gedemonteerd worden om te zien wat het geluid veroorzaakt.
Inmiddels komt ook een bonkend geluid vanonder de motor vandaan als er mee over een hobbelweg of gat in de weg gereden wordt. Zit ergens speling op?


nog meer BMW narigheid 24 september 2014
Mijn ervaringen met BMW beginnen wat vervelend te worden. Ik heb intussen al diverse andere BMW's mogen "testen" zoals de K1200S en de F800GS adventure. Niet bepaald voor de lol.
Er zat een rare vibratie in het frame bij bepaalde toerentallen en bij het remmen. Dit werd steeds sneller erger. In juni is de versnellingsbak vervangen. In eerste instantie reed de motor wat stiller. Maar nu weer een ander vervelend bijgeluid. Ik was op vakantie in Frankrijk met mijn meisje achterop. Op een gegeven moment gestopt omdat er een tikkend geluid was dat ook te voelen was. Bleek dat de wielmoeren niet vast gedraaid zaten. Nu is dat niet persé een BMW gebrek, maar bekoelde wel nog meer mijn euroforie over deze motor.


De BMW staat nu al weer enkele weken bij Motorplaza.

Vanaf het begin zat er ook al een rare vibratie in het blok als de motor uitrolde zonder gas bij te geven. Bij zo'n 2700 RPM verloor de motor even zijn vermogen, remde nog meer af op de motor. Dit is inmiddels ook niet aangenaam meer, wordt steeds erger bij een steeds hoger toerental. Het geeft inmiddels ook een onveilig gevoel. Wanneer loopt het blok in de soep? Verongeluk ik niet of mijn vriendin die vaak achter zit? ( NB: toen ik dit bedacht wist ik nog niet van de 50.000 km test van Motorplus.

Blijkt inmiddels dat de distributieketting van de rechtercilinder niet strak zit en waarschijnlijk vanaf het begin niet. De dealer heeft met hetzelfde type nieuwe GS de distributiekettingen speling vergeleken. Beide zijden zaten met de goede spanning om de tandwielen en die motor draait zonder rare trillingen. Mijn motor liep inmiddels erg onregelmatig en je hoorde en voelde dat de cilinders niet synchroon liepen, deze bonkte. Ook niet na een duur betaalde beurt. De kleppen zijn gecontroleert en alle overige afstelling gecontroleerd. Alles, op de distributieketting na, bleek na controle binnen de fabrieksmarges te zijn.
De kettingspanners zijn vervangen maar dat maakt geen verschil. Er waren ook op verzoek van BMW-group Nederland foto's gemaakt van de rechter nokkenas. Ik heb deze ook gezien. Blijkt dat de nokken vol krassen zitten.
Of de dealer ook nog de meenemers wil fotograveren op verzoek van BMW. Dus na de vakantie kon ik de GS weer terugbrengen voor de zoveelste sleutelsessie.

Inmiddels wil BMW Duitsland ook de foto's zien, want dit probleem kennen ze nog niet. De heren van BMW nemen hun tijd ervoor en zadelen de eigenaren ermee op dat de motor erg lang stilstaat. Mijn motor die zo'n € 20.000 heeft gekost moet rijden. Dat er een keer iets stuk gaat is een risico. Ik mag dan toch wel verwachten dat BMW die zichzelf zo prijst over de kwaliteit, adequaat beslissingen neemt. Zij hebben de kennis en hopelijk verantwoordelijkheid

Blijkt uit de laatste contacten dat de dealer wel de nokkenas en de meenemers mag vervangen, maar juist niet de ketting die voelbaar te los over de tandwielen loopt. Dat geeft juist dat rare droge geluid in het blok waarbij alles gaat trillen. Mogelijk is daardoor de nokkenas beschadigd, of misschien wel door de metaalsplinters van de kapotte versnellingsbak of distributietandwiel? Hij veroorzaakt in ieder geval een onprettige vibratie en onregelmatig lopende motor.

De vervangende (nieuwe)GS die ik meekreeg met nog geen 10.000 km op de teller heeft tot mijn schrik hetzelfde nare geluid en trillingen in het blok.
Miskleun van BMW en zonder goede testen weer iets op de markt gebracht ???

Inmiddels 30 september en kreeg ik de Motorplus in mijn handen geduwd. De 50.000 km test waarbij de testmotor uit elkaar wordt geschroefd. Naast het bijna verongelukken van de testrijder door het kapot draaien van de versnellingsbak, wordt ook de ernstige motorschade beschreven door loslatende metaalsplinters die in de motorolie terecht komen. Lijkt dus gelijk aan de bekraste nokkenas. Op een motorfeestje had ik inmiddels ook al van enkelen gehoord dat het nieuwe type GS nogal wat problemen gaf

De dealer heeft het probleem bij BMW aangekaart. Omdat een antwoord uitblijft, heeft de dealer zelf besloten onderdelen te gaan vervangen. Hij begrijpt dat je met een motor moet rijden. Zeker aan het eind van het motorseizoen

Hoe dan ook, BMW moet er kennelijk nog over nadenken om het probleem in één keer goed te verhelpen? Dit in het belang en zelfs veiligheid van de bestuurder.
Wordt bij Motorplus uit coulance een nieuw motorblok aangeboden, de minder bekende eigenaar moet maar zien hoe en hoe lang hij plezier houdt in zijn toch wel prijzig aangeschafte motor.

Ik moet dan maar nadenken over een andere merk motor, is dit wat BMW wil? De pest is dat de GS heerlijk stuurt. Echter wat mij betreft inmiddels niet tot elke prijs! Het begint mij inmiddels aardig de keel uit te hangen.

Komt er nog bij dat uit de test Motorplus de remblokken van BMW ook nog als slechtste en duurste uit de bus komen. Deze worden wel uit coulance vergoed volgens Motorplus. Van de dealer kreeg ik te horen dat BMW deze niet vergoed. Ik merk dat de dealer ook steeds somberder wordt over de houding van BMW. Het wordt nog een keer aangekaart bij BMW om alsnog de blokken te vergoeden, althans een paar ervan. Een levensduur van 3000 km is wel heel erg weinig.


inmiddels is de kop gelicht voor inspectie. Lijkt geen schade te zien. Als het goed gaat moet de motor donderdag 2 oktober weer draaien. Ik ga dan weer bijna 2 weken op pad met de motor
Hopelijk blijft mij de vervolgschade bespaard



langdurige stilstand 5 mei 2015

Inmiddels is het 5 mei 2015.
Nadat ik de motor begin oktober 2014 heb ingeleverd voor de revisie zijn de koppen vervangen. Vanwege allerlei leveringsproblemen kreeg ik pas eind december een telefoontje dat de motor klaar was. De motor werd gebracht en in de garage gestald. Pas begin maart heb ik de eerste rit kunnen maken naar Frankrijk. Het lijkt erop dat de klachten over zijn. Echt vertrouwen heb ik er nog niet in, daar zijn wat meer kilomters voor nodig.
Wel vreemd dat als je de motor enkele maanden kwijt bent en dus niet kan rijden (daar schijn je toch een motor voor te kopen?) je helemaal niets hoort of vragen krijgt hoe het er nu mee is. Ik moest zelfs bellen hoe het nu zat met de beurten ivm de vervanging van de koppen


afscheid 2 mei 2016

Hoe erg is het met mij gesteld dat ik ondanks de wat mindere ervaringen toch weer een nieuwe GS heb gekocht. Liefde maakt blind!!!! Omdat ik het vertrouwen in deze machine kwijt ben geraakt, inmiddels toch een kleine 50.000 km heb gereden en een leuke inruil terug kreeg heb ik nu een "trippel black" uitvoering van de GS gekocht. Deze keer in Duitsland, Wietmarchen bij BMW-motorrad Helming. Zie mijn verslag via de home-pagina.

::home::
Naar boven