Bretagne 2011

Rachma en ik waren vorig jaar voor het eerst samen met de motor 4 dagen naar de Alzas geweest om eens te kijken of dat beviel. Dat beviel prima.
We gingen nu voor een rondje Bretagne op reis van 6 juni t/m 13 juni. We wilden de kust langs rijden en erop uit trekken. We hadden ook al een weekendje België gedaan om alvast wat zitvlees te creeëren.
Na 2 maanden extreem warm weer in Europa was het nu tijd voor de weersomslag. Het regende in heel Europa, waar dan ook. We hadden afgesproken, als het in Bretagne regent, daar heen te gaan waar het droog zou zijn. Uiteindelijk bleek Bretagne de beste kaarten te hebben voor redelijk weer. Veel regen hebben we in de 8 dagen niet gehad, koud was het wel. Na 2 maanden warm weer hadden we de verkeerde keus met de kleding gemaakt.

langs de kust richting Bretagne en door het binnenland weer terug. Bij elkaar zo'n 2400 kilomter vanuit Maastricht.

Ik heb voor de Garmin sinds kort ook Onroute voor de Benelux en Frankrijk. Ik moet nog maar eens zien of dat bevalt. We hebben in het begin aardig wat tijd verdaan. Onroute zocht inderdaad de groene wegen op. Dat waren vaak korte stukje aan elkaar geknoopt met veel afslaan en door stukjes wijken heen waar daan wat bomen stonden. Zou Onroute de routes daarom groen weergeven?

Ondanks de slechte weersvoorspellingen begint de reis prima

Omdat we nog wat tijd moesten inhalen gingen we een stuk over de autosnelweg. Hier eten we ons nog nederlands broodje met kaas

de krijtrotsen. Dit is bij het havenstadjeTréport. Hier vinden we een Chambre d'Hôte. Wij zijn namelijk zeiknat. Onderweg bij de franse grens hebben we hoosbui over ons heen gekregen voordat we in staat waren het regenpak aan te krijgen. Een warm bad en heerlijk eten in één van de vele visrestaurants zorgen ervoor dat we een leuke avond hebben. Tréport is voor een avondje uit best leuk.

aan de vanwege eb drooggevallen haven

de volgende dag rijden we langs de kust.

veel oorlogsmonumenten herinneren aan de 1e en 2e wereldoorlog

We hebben geen route op de Garmin uitgestippeld. Met de kaart op de tanktas en met de Garmin voor onze neus zoeken we al rijdend de leuk uitziende bochtige wegen. Dan heb je dit dus ook. Ach met een Gs......

de brug over de Seine bij Le Havre

we rijden door één van de vele kustplaatsjes langs de kust van Normandië. Velen zien er net zo uit. Het schiet ook niet echt op ( ook veel campers op de weg ) en we besluiten dan ook binnendoor richting Mont Saint Michel te gaan.

weer een oorlogsmonument. Bunker compleet met kanon

binnendoor is het aangenaam rustig op de weg

In het dorpje Metrangy in Normandy pakken we toch maar weer een Chambre d'hôte in plaats van een camping. We maken hier een wandeling door het dorp

op een vlakbij gelegen camping, waar we ook eten, stikt het van de engelsen. Die doen de invasie nog eens dunnetjes over met hun oldtimers

onze Chambre d'hôte

mooie route en mooi weer met een koude wind

even het strand op

deze molens staan aan de kust bij La Laronnière

Pointe du Grouin

uiteraard met oorlogshistorie

onderweg richting St Malo maar weer eens stoppen voor het mooie uitzicht

Langs de haven van St Malo. Dit historisch stadje, een vroegere piratenvesting, leek ons niet zo interessant om te blijven

Cap Fréhel

op zoek naar een camping rijden we hier en daar binnendoor. Het is nog vroeg in het seizoen en niet alle campings zijn al open

Eindelijk vinden we een camping bij het stadje Pléhérel-Plage-Vieux-Bourg. Het regent heel even. Koken in onze nieuw tentje

's avonds een strandwandeling

oesters

oude brug bij Lézardrieux

terrascamping in Trébeurden met uitzichtop zee

tweetalig

het is inmiddels dag 5 ( van de 8 ) en we moeten dus weer richting huis. Omdat we erg genieten van deze reis bestuiten we om toch nog even verder westelijke richting te rijden. We komen uiteindelijk tot La Faou, een stuk onder Brest

ruïne

even later voor een muurtje een stop voor de lunch. Heerlijk zelf gezette koffie. Achter de muur een bijzondere oude kerk

en weer verder

Een bijzonder mooi stadje. Montcontour. Er was alleen een spiksplinter nieuwe camping municipal. Touristen kennen ze amper. We werden zeer vriendelijk bejegend.

het was tijd om maar eens mosselen te eten. Heerlijk en niet eens duur. Dat viel trouwens wel op voor maar zo'n € 13 a € 14 had we keus genoeg.

's morgens kunnen we gelukkig weer droog inpakken

bij het wegrijden rijden we langs dit straatje

het uitzetten van de route wordt wat serieuzer. We moeten nog een eind rijden en de tijd begint te dringen

overnachten bij een camping a la ferme, Lieu-Dit-Morieux. Het is van een stichting, gericht op campers. De buren, een oud boeren echtpaar van 80 jaar ofzo, komen nieuwsgierig kijken. Een motor hebben zo nog nooit op de camping gehad. En de Garmin is wel helemaal iets nieuws.

de binnenwegen zijn top en bijna geen verkeer

onderweg komen we dit oorlogs museum De TOSNY tegen bij Les Andelys, langs de Seinde midden tussen Le Havre en Parijs.
Het blijkt een privé verzameling van veel oorspronkelijke documenten, affiches en kranten te zijn. Er staat een heuse V1 (vliegende bom) en veel wapentuig. De eigenaar verkoopt zelf de kaartjes en staat je graag te woord.

een motor voor parachutisten. Dat kreng wil volgens het opschrift nog een dikke 60 km per uur.

onze laatste overnachtingsplaats. Toch maar weer een Chambre d'hôte.
Het is 12 juni en ik ben jarig! De bedoeling was op tijd te stoppen in een leuk stadje en er een gezellige avond te maken. O, ja het was ook eerste pinksterdag.....en zondag.....alles dicht. Er wordt voor ons naar alle eetgelegen gebeld, maar alles is dicht. Gelukkig mochten we wel blijven slapen. Alles was eigenlijk verhuurt vanwege een bruiloft, maar één kamer was vrijgekomen omdat men wegmoest vanwege een familie probleem thuis.

ik kreeg wel heerlijke vers gezette koffie

Proost!
Ze verkochten wel bier uit de regio. Die was echt heel lekker.

opweg naar huis. Het spetterd wel af en toe, maar nat worden we niet

een racecircuit langs de weg. Er was net een wedstrijd gaande

Rachma is dus verantwoordelijk voor ( de meeste ) foto's. Mooi doan wichie !