Rondje Frankrijk: Alpen, George du Verdon, (midi) Pyreneeën, Jura en D'Alcas
Vanwege de aankondiging dat motorcamping Lunas een feestje te vieren had vanwege het 20 jarige bestaan en tijdens de bouwvak elke dinsdag een bandje speelde had ik mijn vakantie daarop gepland. Juist ook omdat diverse bekenden ook hadden aangegeven te gaan. Leek me een leuke "Rendezvous"
Op vrijdag 25 juli vertrok ik vanuit het Limburgse richting La Douche France. Ik wilde in ieder geval enkele Alpen Cols berijden die ik nog nooit bereden had. Vanwege het verslag van Ozze zijn Colletjestour en de beelden van de Tour de France wilde ik hoe dan ook Col La Bonnette doen. Uiteindelijk lukte het mij niet vanwege tijdnood alle colletjes rondom La Bonette te doen. Ik wilde perse dinsdag de 29e juli op Lunas zijn. Blijft in ieder geval een reden over om nog eens die hoek op te zoeken.
Samen met Ruud heb ik nog een rondje Pyreneeën gedaan richting Camping Moto Dordogne om daar verder met Masscha met Jeroen verder op te trekken.
Ondanks wat mechanische gedoe rondom het kapot startrelais is het ook dit jaar allemaal weer erg leuk geweest. Weer nieuwe en leuke mensen ontmoet en juist ook weer bekende mensen gezien en gesproken en daar samen mee op pad geweest.

Net op weg besluit ik in België koffie te gaan drinken bij Boele

. Tref ik Bert en Madelène aan die net bezig zijn te vertrekken richting huis
Zij komen net terug uit Frankrijk.

Ik besluit om de saaie Péage zo snel mogelijk te verlaten en ga na Metz richting Parijs (A4). Voor Verdun neem ik afslag 33 en rij ik het helaas erg platte platteland binnen. Af en toe een klein heuveltje.

Omdat de motor erg moeilijk start, vanwege (naar ik dacht) een slechte accu, scoor ik hier voor € 90,- een nieuwe.

Mijn eerste overnachtingsplaats in een klein historisch stadje Pesmes aan de D74 vlak voor Dole..

De volgende dag, De Alpen doemen op.

de eerste van mijn colletjestoer

duidelijk dat de Tour de France hier ook overheen gekomen is

en dat is col 2, met de foto ernaast een uitzicht op de weg die na de col volgt

In Briançon is mijn 2e overnachting op de camping Le 5 Valées. De volgende dag kan ik mijn tent eerst drogen na een beste donderbui.
Daarna rij ik over de Col D'Izoard die direct buiten Briançon ligt

route dag 3 van Briançon over allerlei bekende collen naar Annot (354 km)

In september 2007 had ik deze col ook al gereden. De weg en de omgeving blijven indrukwekkend

grens Frankrijk-Italië, Col de Larche

Col De la Lombarde, 2350 meter

het landschap is zeer indrukwekkend

richting Col La Bonette D64

Col La Bonette, 2802 meter

en weer naar beneden richting Barcelonette

Col de la Cayolle, 2326 m. Ik ben doorgereden naar Annot aan de D908. Daar was een kleine gezellige kamping. Ik had ook nog de Col D'Allos en De Maure willen doen, maar vanwege mijn afspraakje in Lunas besloten direct maar naar de Grand Cayon du Verdon te rijden.

Ik ruik en zie dat ik de Provence binnen rijd. Eerste veld met Lavendel

foto's van de Verdon

ik had dus al een nieuwe accu gekocht, denkende dat dat het startprobleem was.......niet dus. Bleek dat het startrelais de oorzaak was. Nu helemaal dood.. Met een schroevendraaier maakte ik contact en de motor startte probleemloos. Bij de eerste de beste motorzaak probeerde ik een startrelais te scoren. Deze verwees mij door naar de Apriliadealer in Nimes.

onderweg naar Nimes

Bij een restaurant gegeten en of ik daar ook even naar de wc kon......zat geen deur voor. Als je maar nodig genoeg moet is dat ook geen probleem

Aprilia-dealer in Nimes. Geen relais op voorraad, maar ze sloopten er één uit een nieuwe Tuono (kostte € 68,-). Was in 20 minuten gefixed, starten en lopen.

Plaatsje Sommièrres, ik kom in de buurt van Lunas, eerst nog even eten met een leuk uitzicht.

1 liter EURO 98 voor zo'n € 1.43. (29 juli 2008), in nederland rond de € 1,65

richting Lunas

Na op de camping in Lunas de boel opgezet te hebben, gaan we met een select groepje uit eten bij het Chateau Lunas. Veel gelachen, lekker gegeten en met een redelijk JoeBar-gehalte werd na het eten de terugtocht naar de camping gereden.

en was weer een gezellige boel aan de bar. Ed papt aan met het barmeisje Ellis

Ed en Marchel zetten de dans in

ook Munt aan het fotograveren

een plaatselijk bluesbandje. Deed het best wel goed

dit ging trouwens ook wel goed

de dames hebben de aandacht

Joost doet ook zijn act, uitvoering van "In de blote kont" van "Mooi wark"

Cees (kees met een C) hier nog in actie. Later in de week wordt hij geveld door een hartinfarct. Schijnt dat hij nadat hij gedotterd was in het ziekenhuis van Montpellier het weer redelijk ging.

volgende dag, 1 augustus alweer. Ruud en ik gan richting de Pyreneeën. Aan de motor van Joost wordt inmiddels gesleuteld. Zij gaan later hun eigen weg.

D85 richting Revel, wat een mooie weg, lekker kunnen bochten daar!

We waren op weg naar Remco en zijn familie die een huis hadden gehuurd in de Pyreneeën, Baréges. We hadden ons "wat" vergist in de afstand.....en een beetje laat vertrokken vanaf Lunas. Rijden we nog mis ook, de weg loop dood in dit gravelpad. Wel mooie omgeving trouwens

We stranden op de Col de Portet d'Aspet

precies tegenover het bord is een camping en net voordat het donker wordt slaan we ons tentje op.

Col de Peyresourde

net voor de Col de Tourmalet worden we toeterend en "asociaal" ingehaald door.......Remco en gezin. Hadden ons wel voorbij zien komen en gekeerd.

vlakbij het huis van Remco is een camping waar we de nacht doorbrengen. Lekker slapen op gekuid snel stromende beek

Bij Remco in de keuken. Later krijgen we een heerlijke lasagneschotel voorgezet (behalve Ruud, die liever pannenkoeken heeft)

mijn ID-kaart. Als een camping bij het inschrijven om mijn ID vraagt krijgen ze steevast mijn BEF-kaart. Wordt dus ook geaccepteerd

Ruud en ik wilden eigenlijk verder de Pyreneeën in. Regen en mist. Massach had al ge-sms-ed dat op camping Dordogne vanavond live-muziek zou zijn. De keus was snel gemaakt. Tot Lourdes hadden we het regenpak aan, de rest van de vakantie heb ik die niet meer aangehad.

dit kasteeltje ken ik., We naderen de Camping Moto Dordogne

als we op Camping Moto Dordogne zijn wordt gelijk de BMW van Jeroen bekeken. Er is een technisch probleem, geen vermogen ofzo. Het zijn niet alleen Aprilia's met probleempjes ( sorrie Ruud ). Bleek een beknelde gaskabel te zijn

's avonds in de kantine van de camping

's morgens met elkaar ontbijten. Erg gezellig

we gaan zowaar nog een rondritje maken. Masscha en Jeroen volgen.
Na wat moppers van Masscha over ons ( Ruud en mijn) rijgedrag, zag iets teveel Joe Bar gehalte, rijden we keurig verder als viertal

afgekloven dino ( van staal)

en zowaar ook nog een heuse culturele uitspatting. Daar waar ik niet verder kom dan onder het voorbij rijden foto's op afstand maak, stappen we van de motor, kopen een toegangskaartje om één of ander middeleeuws dorp (resten in bergwand) te bekijken. Was dus bijzonder om te zien.

historisch dorp dus

's avonds doen we een bbq op de camping

live band ( weet de naam niet meer ) waarin Wim, de vorige eigenaar van camping Route 99, basgitaar speelt. Was niet helemaal top, mankeerde één en ander aan het geluid en een fransman die in slecht engels bekende liedjes probeert te zingen.

Onverwacht kom ik Nigel tegen.
Ik stond mij in te schrijven op de dag van aankomst, wordt ik op mijn schouder getikt door hem. Ik heb hem leren kennen in 2003 op mijn eerste motorvakantie in Lunas. Ik ben toen later op zijn uitnodiging samen met hem in Schotland geweest.

we zijn vertrokken vanaf Camping Moto Dordogne. Zoals afgesproken haak ik onderweg af. Masscha, Jeroen en Ruud gaan naar Lunas, ik ga naar Lavaur om een paar dagen door te brengen bij Maurice en Marie
Deze weg was in ieder geval niet vervelend om te rijden (D32 Labastide-Murat - Vers)

In het dorp St Paul Cap de Joux wordt de jaarlijkse brocanterie (rommelmarkt) gehouden. Voor het huis van de moeder van Marie, Ook zij proberen van spullen af te komen. Zo te zien bergt Marie de winst veilig op

na de brocanterie eten we bij de moeder van Marie. Een nog vlotte en leuke dame trouwens.

Oma vond mijn brommer best wel interessant. Ze wilde echter niet even mee achterop

op een heuvel, Chateau de Montgey, langs de D48

Ook hier ga ik cultuur snuiven samen met Martine, Dan, Angelique (dochter Maurice) en Daniëlle in Lisle sur Tarn. Ook dit is een historische (handels) stad. Zowaar kan ik het verhaal van de gids redelijk volgen, oké, met een beetje hulp dan van Angelique die van pa een aardige woordje frans heeft geleerd.

wachten op de gids

Lisle sur Tarn best wel een interessante stad

Na de bezichtiging, op weg naar huis zie ik deze voor de oorlogse wegwijzer. Deze zie je nergens anders meer. Briatexte staat er ook op. Daar logeer ik dus bij Martine et Dan

en wat ik in ieder geval ook erg fijn vind van de franse cultuur.....lekker eten. Martine (waar ik trouwens ook logeer) is kok en heeft het avondeten gemaakt.

uitbuiken

Dan (vriend van Martine) heeft de tijd bijgehouden wanneer het "Spacelab" overkomt. In het donker is dat een bijzonder grote oplichtende ster die langs de hemel vliegt. Allemaal kijken of we het zien vliegen

De volgende morgen ben ik op weg naar Lunas en passeer dit dorpje ergens onderweg.
Het is dinsdag 5 augustus en zoals afgesproken herenig ik mij met Masscha, Jeroen en Ruud. "s avonds speelt dan weer een ( dezelfde) bluesband als de week ervoor. eerst geniet ik van de rit naar Lunas.

Ik nader Lunas

op de camping Lunas bekijk ik de achterband. Dat is eens wat anders dan zo'n vierkante trekkerband zoals in Nederland. Het rubber aan de zijkant wordt hier tenminste ook een keer gebruikt

en gedragen doen ze zich ook nooit. De klok van de bar hangt nu in de boom

het gezelschap is inmiddels uitgebreid met Andre (aka Herrie), Ronald, Bernard en Sharon. Was erg leuk.

Gelukkig voor Ruud, het zijn niet alleen BMW's die preventief onderhoud nodig hebben.

het bandje speelt weer

Munt geniet van het 20 jarig feestje

Ook Marchel heeft wat te vieren. Het is zijn 5e seizoen dat hij hier in Lunas werkt. Hij mag de bassist van de band een paar nummers vervangen. Marchel is echt goed!

De zangeres kijkt toe hoe Marcel speelt

Charles verbrand hier dan maar de achterband van zijn zijspan. Deze wordt namelijk op transport gesteld omdat er breuken in het frame zitten en dus niet meer veilig over de weg kan.

de woensdag wordt gebruikt om lui rond het zwembad te lummelen onder het wakend oog van snappie de krokodil

's middags maak ik toch nog even een klein rondje. Enkele wegen rondom Lunas / Lodève zijn opnieuw geasfalteerd en nodige uit om bereden te worden. Dit is de D138 richting Joncels ( rechtsaf vanaf de camping. Daarna neem ik via Lunas de D35 naar Lodève ( 2x )

deze hagedissen zie je veel op de kamping

bij de werkplaats van de camping wordt zoals gewoonlijk weer hard gewekr om motoren weer rijklaar te krijgen

de BMW van Jeroen. Helaas vertoonde deze ook kuren. Eén of ander tandwiel van de distributieketting heeft het begeven. Voordeel is, is dat Ruud vanwege zijn jarenlange BMW ervaring het blok blind uit en in elkaar kan schroeven. De bestelde onderdelen komen uiteindelijk dagen later met TNT-post aan. Ik was toen al thuis.

's avonds gaan we weer duur eten in het Chateau van Lunas. Dit keer geen Joe Bar tafrelen

aan de bar op de camping

omdat de onderdelen van de BMW er nog niet zijn en de tijd voor mij begint te dringen vertrek ik dus in mijn eentje (weer) richting de Alpen. De bedoeling is om een nieuwe achterband te kopen in Nimes. De D25 richting Ganges blijft indrukwekkend
In Nimes heb ik een Michelin Pilot Power gekocht, all-in € 142,- bij een motorzaak Maxxess en dat is echt niet duur.

In Le Camping Moto nabij Crest ontmoet ik op de valreep Annemarie en Arjan. Ze hadden eigenlijk ook naar Lunas gewild, maar de ABS van de BMW van Annemarie had de geest gegeven en moesten eerst weer naar de nederlandse dealer om de motor voor reparatie om te ruilen.
Vermoedelijk bestaat de camping vanaf 31 augustus 2008 niet meer wegens ernstige ziekte van één van de eigenaren.

de volgende morgen naar ruim de tijd genomen te hebben voor het ontbijt en het uitstippelen van de route vertrek ik. Van de uitgezette route komt niets. Bij de camping sla ik direct al rechtsaf in plaats van links. Dat bleek geen verkeerde keus de D70 loopt door ruig gebied.

en ik pak nog gauw even een col erbij.

ik rijd Grenoble links voorbij en neem de D512 en D912 richting Chambéry. Wat een geweldige weg!

ik eindig de dag ver voorbij deze col. Bij Belgarde, de D921, vlak voor de Jura vind ik net voordat het heftig gaat regenen een Camping Municipal.

de volgende dag besluit ik in één keer door te rijden naar Boele. Maar niet via de Péage, maar binnendoor via D'Alsace. In de verte doemen ze op.

Ik word aan de kant gezet. Na een controle mocht ik zonder problemen doorrijden. Eerst maar eens een praatje met ze gemaakt. Toen ik weer eens door de mand viel, mocht er ook nog een foto gemaakt worden.

Bij Boele was de verassing groot dat ik Andre tegen kwam. Hij was net een paar minuten voor mij aangekomen.

de sleutelaars en barhangers uit Lunas waren er ook. We hebben er weer een gezellige avond van gemaakt met één of ander dom kaartspelletje, de winnaar mag een rondje geven

De HD van Hans. Andre en ik besloten om vanuit Boele op weg naar huis Hans even gedag te zeggen. Ook hier hebben we wat uurtjes doorgebracht

laatste vakantiefoto, Andre over de A2 op weg naar huis. Ik ga nog even via Limburg

Ik heb weer een super vakantie beleefd. Samen met Ruud in wat Joe Bar stijl dePyereneeën bereden. Trouwens maar een beetje Joe Bar stijl, de fransen rijden echt als gekken. Ik heb een leuke tijd gehad met Masscha, Jeroen, op kamping Dordogne. Ik heb weer nieuwe mensen leren kennen; Ronald, Bernard en Sharon en het gekke stel Ed, Marchel, Joost en....(weet naam niet meer). Lunas heeft samen met bovengenoemden voor mij er een leuke vakantie van gemaakt. Een onvergetelijke indruk heeft ook het nummer "All along the watchtower"van Jimi Hendriks gemaakt, die 's morgens rond 08.15 uur kei, maar dan ook keihard werd afgespeelt, ten teken dat het ontbijt klaar stond.
Iedereen bedankt voor het gezelschap en de gezelligheid. Wat mij betreft, volgend jaar weer!