Ik was een tijd aan het rommelen met de Aprilia als het ging om het "lekker" laten lopen van de motor. Ik ben veelvuldig bij de dealer geweest voor het steeds opnieuw afstellen, waarna hij weer liep als een tiet. Tot na ongeveer 2000 km gereden te hebben, dan verliep de zaak weer. Na raadplegen bij deze en gene en zoeken op internet, vond ik allerlei opties; plaatsen van een Powercommander, K&N-filters of soortgelijk spul, kwam ik bij Henk de Boer (Ducati-dealer) terecht, die sinds kort een nieuwe zaak is begonnen in Sleen. Bleek dat het luchtfilter zwaar vervuild was, ondanks de grote beurt (10.000 km terug). Gelijk alles aangepakt, plaatsen van een K&N-luchtfilter, vervangen van olie en bougies. Dat was al een verschil van dag en nacht. Door Henk werden de puntjes op de i gezet door de motor op de vermogenbank af te stellen. De motor stond te arm afgesteld, door o.a. K&N-luchtfilter. Door dit luchtfilter "ademt" de motor wat makkelijker.
NB: Henk gooide voor al het gesleutel eerst nog een flesje Forte in de tank. Na al een 20 km rijden begon het te werken. De motor hield steeds minder in met gas geven, draaide steeds soepeler.

Toen de motor daarna de beurt kreeg, zoals hierboven beschreven, was het een genot om met de motor te rijden. Na ruim 8000 km gereden te hebben (ook in Zuid Frankrijk in de hitte) rijdt hij nog alsof hij de dag ervoor was afgesteld!


En ding is zeker, zal zelf weer wat vaker gereedschap gaan pakken om de Aprilia 100% te houden. Ik heb gelijk maar even een filmpje gemaakt terwijl Henk bezich was op de vermogensbank. filmpje vermogensbank


Op de bank


Op de bank


Op de bank



Henk zijn eigen race-geval


koffiehoekje

Naar boven