Noordkaap 2007


binnenkort wordt ik 50 jaar (12 juni) en moet de waarheid onder ogen zien.....nou ja, goede reden om eens wat bijzonders te gaan doen.
Ik heb 7 weken aan 1 stuk vrij en ga een lang gekoesterde wens uitvoeren om als een nomade door Europa trekken op de motor.
Te beginnen richting de Noordkaap en dan heb ik nog 4 weken over die ik ga gebruiken om naar het zuidelijkste puntje naar Europa te rijden, Punta de Tarifa (zuidspanje) via Portugal.
Als reisgezel naar de Noordkaap Ruud mee. Richting Spanje / Portugal gaat Werner mee.

Ik had al eerder een paar keer overwogen om naar de Noordkaap te gaan. Als aanhanger van de hete zon in het zuiden van Europa, verdween dan uiteindelijk de motivatie als sneeuw voor de zon om richting de Noordkaap te gaan. Maar nu gaat de Noordkaap door! Bij de planning voor de Noordkaap heb ik de afweging gemaakt dat de wegen dan sneeuwvrij moesten zijn, maar de insecten nog niet in grote getale aanwezig zouden zijn.
Beiden zijn gelukt. Bijna alle wegen waren vrij voor het verkeer en welgeteld zo'n 11 muggen vonden hun ondergang tegen mijn helm. In Zweden, noorwegen en Finland waren geen insecten. In de Baltische staten was dat al heel anders.
De voorpret was het vooraf klimatiseren door een wintertreffen te doen (Altes Elephantentreffen). Hopelijk was het daar al een voorteken, geen sneeuw maar zacht weer.
Na de nodige reisverslagen gelezen te hebben hebben Ruud en ik de reis op een rijtje gezet.
Het wordt een rondje Noord-Europa, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland. We denken zo'n 10.000 kilometer die we onder de wielen door laten gaan.
Overnachten gaan we in blokhutten doen. Inmiddels hebben we begrepen dat die dingen overal staan. Scheel in ieder geval een hoop gesleep met tent spullen.


"De Noordkaap"
Dit moet dan hopelijk het uitzicht worden....betekent dat het dan mooi weer is. Schijnt dat de Noordkaap vaker in mist (met regen) gehuld is, dan dat de zon schijnt.....hoe dan ook, de uitdaging ligt er!

Op zaterdag 19 mei zijn we begonnen met de Noordkaapexpeditie. Het is de bedoeling om de eerste dag in één keer naar Zweden te rijden. Vanuit Schoonebeek door Duitsland, bij Puttgarden naar Denemarken en dan Zweden binnenrijden. We zullen Malmö voorbijrijden om daar onze eerste blokhut voor de nacht te zoeken. Bij ons vertrek zat het weer niet tegen, het was een mooie eerste dag van onze 3-weekse reis. De 3 weekse reis werd achteraf dus precies 2 weken, de afstanden waren voor ons gemakkelijk af te leggen, zo 'n 600 km per dag en soms zelfs meer.
De totale reisafstand bedoeg 8707 km.
voor het meekijken van de route, zie routekaart.
REISVERSLAG:


vrijdagavond, uitzwaaiborrel. Bert is zelf ook vaak in Noorwegen geweest en wijst ons een mooie route aan.

Dag 1, Zweden, tot Orkeljunga, 693 km


zatermorgen 19 mei, met nog glimmende motoren gaan we van start


bijna in Puttgarden


In de ferry naar Rodbyhavn, Denemarken. We zijn toen naar het noorden gereden en kwamen met de boot via Helsingor Zweden binnen bij Helsingerborg (dus niet via Malmö, onderweg hadden we bekeken dat dat waarschijnlijk praktischer was)


We vonden in Orkelljunga onze eerste hut. Heel appart. Geen beheerder op het terrein, maar een telefoonnummer bij de receptie. Met behulp van een goed engelssprekende zweed, kregen we via de telefoon een code van een kluisje voor een 2-persoonskamer. Of we bij vertrek 300,- zweedsekronen (€ 32,-) in het nachtkastje wilden leggen en de deur achter ons dichttrekken. Geen naam of wat dan ook werd opgeschreven.


ziet er allemaal keurig uit. Jammer voor Ruud dat hij toen nog niet wist dat ik 's nachts de wereld ondersteboven snurk


voor de eerste dagen hadden we ons eigen voer meegenomen. In alle hutten in heel scandinavië zit altijd een kookplaat. Hier was in het dagverblijf een compleet uitgeruste keuken.

Dag 2, Noorwegen, tot Mysen, langs E18, totaal 629 km


de E4, niet echt bezienswaardig. In de berm koppensnellers, speciaal voor motorrijders.


nog 1 foto dan de E4. Gevolgd tot aan Värnamo. Toen een wat meer binnenweggenomen, 157, richting Mariestad en rechtsom het meer Vattern voorbij gereden richting Karlstad


onderweg wat landschapsfoto's








hier gebruiken we onze lunch


bij de grensovergang naar Noorwegen, Over de E18, richting Oslo. Daar werd een hufterkoers berekend bij de omwisseling van zweedse naar noorskronen. Dat doen we dus ook niet weer.




van de doorgaande weg af, zoeken we een camping. De weg is gelijk een gravelpad


onze eerste hut in Noorwegen bij het plaatsje Mysen, langs de E18, achter het tankstation waar we ook moesten afrekenen. Koste slechts (?) 250 kronen = € 31,-. Was een oud vies hok, maar met de ogen dicht weinig van gezien.


veel van deze joekels op kampings gezien. Volgens mij wonen ze hierin, want over de wegrijden lijkt met wat moeilijk met zo'n ding.

Dag 3, Noorwegen, tot Sane, weg 13, totaal 456 km


toch is niet alles duur, zelfs iets gratis!


ander soort natuurschoon


bij een winkelcentrum geld pinnen en de lunch.


Bert had voor ons een route uitgestippeld langs de E134. Vanwege het drukke verkeer zochten we een alternatieve route. Dit is langs de 40, voorbij Drammen/Oslo en bij Kongsberg omhoog. Het landschap begint al wat leuker te worden.






kijk er ligt nog sneeuw op de bergen








Vastulan, top van deze berg, weg 40


....spelen in de sneeuw




het aantal dorpjes wordt al snel minder onderweg. Een of ander skioord. Hier hebben we gegeten


nog meer sneeuw op onze route




meertje en gletsjer heten Voringfossen






in ieder geval die kant op




een van de vele pontjes die we gehad hebben, deze is van Brimmes, over het Eidfjorden naar Bruvarik






camping langs de 13, Sane. Bijna verlaten camping en geen aanwijzingen hoe te handelen of met wie we contact moesten opnemen.
De hutten waren open en de sleutels lagen gewoon op tafel. Toch maar geslapen....en niet kunnen afrekenen.

Dag 4, Noorwegen, tot Ilsfjorden langs de 13, 930 km


tankstation met internet. Hier konden we dus onze eerste foto's laten zien aan onze achterban.
De dag begon met wat regen, maar het werd al snel droog. De rest van de dag droog en zonnig.


de langste tunnel van de wereld (of niet?)


om de 5 km had men een verbreding in de tunnel en blauw verlicht. Gaaf!


pondje Fodness / Heller, weg 5 richting Songdal.










bij plaatsje Hellesylt. Hier kwamen we erachter dat TomTom een iets andere weg had gekozen dan we dachten. We wilden namelijk de weg over de Trollstigveien doen. Het pondje zou pas na ruim een uur weer vertrekken. daar hadden we geen zin in. Dat werd dus een rondje om het fjord.


alles bouwen ze hier van hout.


pont bij Stranda, hier oversteken dus.


shit,Trollstigveien gesloten. Toen maar linksaf gegaan.


nette hut,


ons uitzicht


woonverblijf, helemaal voor ons alleen. Ruud geeft via de SMS alle dagen de route door aan Masschia. Zij zet de route op het forum motorgekken

Dag 5, tot Svenningsdal langs de E6, 641 km




het licht is in zicht aan het einde van weer een erg lange tunnel








en het regend weer eens. We hebben uiteindelijk maar 1 hele dag regen gehad. Ook hier werd het later weer droog








weer een keurige hut, met eigen wc en douche, kosten nok 500,- (ruim € 62,-....oeps!)



Dag 6, tot aan Tennevoll, 635 km.


Ruud heeft iets met deze naam en wilde persé op de foto


landschap wordt steeds ruiger en kleurlozer. Hier is het nog winter.


de poolcirkel. Symbolisch, in de sneeuw en het regende met natte sneeuw


reed weg bij de poolcirkel en kon gelijk in de ankers. Stak een grote groep....ik denk rendieren over












Omdat de reis wel erg snel ging en dus tijd over hadden, besloten wij om ook naar Grenze Jakobselve te gaan, Ligt 150 km voorbij Kirkenes bijde russische grens en aan de Barentszzee. Gezien de afstand dus ook een uitdaging


en weer het einde van een mooie dag. Een erg luxe hut. Mochten we gebruiken voor nok 500,- i.p.v de normale nok 750. Zou nog niet schoongemaakt zijn. Hebben we niets van gezien of gemerkt.


deze foto is rond 00.15 uur gemaakt. Nog gewoon licht dus.


Octopus, een bijzonder handig apparaat. Slangen met warme lucht. Droogde de handschoenen goed mee.

Dag 7, bereiken de Noordkaap, 693 km






















onderweg eerst even drank inslaan.




ze zien je aankomen maar wandele doodgemoedereerd de weg over.


de splitsing, vandaag eerst maar linksaf.


E69, het schiereiland op naar de Noordkaap.




vanuit onze hut ( € 92,-) uitzicht op de noordkaap


voor ons bezoek aan de noordkaap bezoeken we het naastgelegen vissersdorpje




the sky is the limit? In ieder geval gaat deze weg naar de noordkaap


doel bereikt!!!






00.30 uur


weer terug in de hut. foto is van 02.08 uur. Na het nemen van deze foto ging bij mij wel het licht uit.

Dag 8, tot Grenze Kakobaselve, 747 km


bij vertrek nog even een blik op onze overnachtingsplaats.


dit moet stokvis worden, hangt te "drogen"in de regen? Rook ook wel erg vissig.


saaie weg. Bleek de E75 te zijn in plaats van de E6. Helaas laat ook de RuudRuud wel eens een steekje vallen.


regen, regen en nog eens regen.....en bevroren meren. Koud dus, rond de 0.5 graad als minimum.




we komen in de buurt


we naderen het eind van de wereld. Slechte weg. Bijna geen bebouwing.


en weer een mijlpaal bereikt. moesten de laatste 15 km over grof grind rijden en veel kuilen.


verder kunnen we niet. De Barentszzee is nog net over het muurtje te zien.
Ook de aangegeven kamping is niet meer dan deze zandbak waar alleen wat campers staan. Geen hutten. We moesten dus weer terug, doornat en steenkoud.


russische grens. Loopt door rivier.






dat is mazzel hebben. Na een zoektocht vinden we nog 1 beschikbare hut. Met veel losse electrische kachels. 's Morgens was de zooi weer droog.
Wat op viel is dat stroom klaarblijkelijk daar niets kost. kachels staan altijd aan wel of niet bewoond.


die wordt er ook niet knapper van

Dag 9, Finland tot Seljanpera, 709 km


afscheidsfoto van onze slaapplek. Ligt 500 meter van de russische grensovergang naar Moermansk




Ivalo dus. Wat een mooie weg!


grens Noorwegen / Finland. EEG dus, niet bemand, gewoon doorrijden




veel meren gezien en allemaal nog bevroren




een eland. Om de haverklap liepen die krengen langs de weg, maar ook gewoon over de weg. Uitkijken dus!




Rovaniemi, de "woonplaats" van de kerstman. Gewoon een groot commercieël gedoe. Ja mag met zo'n standin voor € 50,- op de foto. Nog geprobeerd om die nepper illigaal op de foto te zetten, maar dat lukte niet.






en ook de poolcirkel ligt hier


Botnische Golf (zee tussen Finland en Zweden)


met onze weer zeer luxe hut, Betaalden hier € 40,- voor.




en onze vaste gewoonte:'s avonds de gereden route en de te rijden route vastleggen.


gemaakt rond 22.00 uur. Echt donker werd het niet.

Dag 10, tot Jarvenpää (30 km voor Helsinki), 784 km


een goed begin van de dag


weinig foto's gemaakt. Landschap is meer van hetzelfde, door de bomen zagen we het bos niet meer


we kwamen eindelijk 1 camping tegen bij Jarvenpää. De man vroeg € 50,- voor "a good, nice and clean cabin". Gadver wat was die hut vies. We hadden de hut ook niet eerst bekeken, uitgaande van wat we onderweg gehad hadden kon het niet slecht zijn. Bleek dat alle hutten van binnen gesloopt waren en dat overaal zoveel mogelijk stappelbedden stonden. De camping stikte van de Esten, Letten en Litouwenaren. Gastarbeiders dus. De man sloeg daar dus een slaatje uit. De volgende dag uit fatsoen € 25,- op de tafel "geplakt". De tafel was zo vies en vet dat alles vastplakte. We zijn daarna weggereden.



Dag 11, Estland en Letland, 275 km


Midden in Helsinki kapte de Aprilia ermee. Zekering doorgebrand. We reden na 15 minuten weer. Al snel bleek waarom de zekering kapot was. Een van de koelvinnen was doorgebrand. Het was boven de 30 graden. Met moeite de temperatuur in bedwang kunnen houden


ook dat nog. Aflossing van de wacht voor het paleis. Verkeer zat stik vast. Koste en veel tijd en de Aprilia kookte bijna over.


eindelijk de haven


ons tijdelijk transportmiddel. Een snelle boot met waterjet aandrijving. Kostte € 52,- per motor en de overvaart duurt slechts 100 minuten i.p.v. 4 uur met de duurdere (€ 75,-) ferry




snap hier geen bal van


de duurdere ferry. Die was 10 minuten eerder vertrokken en wij speerden daaraan voorbij








Tallinn, Estland








er waren veel van dit soort saaie woonblokken in de dorpen en steden


precies op de overdekte grens Estland / Letland hadden we een stortbui. Duurde 10 minuten en het was weer droog


en hoe verder


statige douaneloketten, stamt nog uit de oude communistische tijd


en weer een dag voorbij. Hut kostte 20 Laitia (€ 10,-). Het stikte van de muggen.....en


niet bijzonder landschap


Golf van Rigga


naast onze hut lag een spik-splinter nieuw vakantiepark. Achteraf bleek dat de hypermoderne hutten net zo duur waren als onze hut. Balen dus!
Hier hebben we goed gegeten voor weinig geld. De kat trouwens ook


daar hadden we dus ook kunnen slapen


weer terug bij "onze" hut. We worden letterlijk opgevreten door de muggen. Ze steken door alles heen, zelfs de spijkerbroek houdt ze niet tegen.




o, ja er waren niet alleen muggen

Dag 12, Polen tot Sytki, 601 km


je ziet nog aardig wat oudjes rijden


grens Letland /Litouwen. Ik werd tijdens het maken nog weggeblaft door, ik denk een oude gefrustreerde communist ofzo. Zou verboden zijn om foto's te maken???




ooievaars zie je daar veel. Meestal op elektrischiteits palen.


iets minder plat landschap


Ook dit hadden we op ons lijstje staan. De Kruisberg. Een of ander bedevaartsoord. Stamt nog uit de tijd van de tsaren. De communisten hebben verschillende keren geprobeerd het op te ruimen, maar steeds ontstond deze weer






het geld ligt hier dus gewoon onbewaakt.


de plaatsen zijn vaak oud en kleurloos


soms valt de entree van een stad wel weer op


of je nou hierin beter van wordt?


paar foto's van een klein dorpje. Oud en vervallen








Plaatsje Jurbarkas, 10 km van de russische grens. Rivier heet Nemunas




zeer lange rij vrachtauto's bij de Litouwse / Poolse grens. Wij konden redelijk vlot doorrijden.




Poolse pension. Kostte ons € 10,-.






binnendoor weg. Meestal was het asfalt goed. Dit was een iets minder stukje.
Volgens ons zijn de polen levensmoe. Wij hebben een stuk over een E weg gereden. Deze hebben eigenlijk 2 rijstroken met fietsstroken aan beide zijden. Verkeersregels kennen ze niet. Terwijl iemand inhaalt, gaat een ander ook inhalen.....terwijl een tegenliggen tegemoet komt. Dat was niet incidenteel, maar ging achter elkaar door. Ook haalden ze ons in, reden vlak bij je langs. Toen we bij een verkeerslicht stilstonden kregen we de slappe lach van wat we gezien hadden. Uiteindelijk waren we blij dat we van die weg afwaren. Levensgevaarlijk.




Op de camping bij Ruud's ouders. Dat was bij Sulencin. Ruud had hen de eerste dag onderweg zien rijden. Via SMS een afspraak gemaakt om langs te komen


iets ander soort hut, stamt nog uit de communistische tijd. Prima geslapen daarin trouwens.



Dag 14, Nederland weer naar huis. Totale rijfastand 8707 km


na 8000 km een half litertje olie erbij


spoorwegovergang. Was in gebruik. Geen signalen, zelf goed uitkijken


nog wat foto's van een pools dorpje






pools / duitse grens. Het begin van een lange saaie autobahn rit


Bijna thuis, kwam Ruud er achter dat de remvoering van zijn achterremmen verdwenen waren. IJzer op ijzer. Nieuw schijf naar de mallemoer

Naar boven