rondje frankrijk en Pyreneeën, motorgedoe
De vakantie van 2010 stond in het teken van een rondje motorcampings: crest, lunas, dordogne, La mouche, Boele en de Pyreneeën. Motormaatje Gerard vroeg of hij mee mocht met mij en Werner. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Alleen gingen uiteindelijk Gerard en ik zonder Werner. De beste man kreeg een vervelende ziekte.
Wat nieuw was aan deze vakantie: mijn opgevoerde "brommer" en we lieten ons lijden door een Garmin. Inderdaad met "ij". Een wondere wereld van satalieten en navigatie en nog veel te doorgronden geheimen, komen we achter. Uiteindelijk leek het erop dat we toch wel met zo'n ding konden rijden zonder te verdwalen. De routes had ik thuis uitgezet in mapsource.
Op een uitglijertje na van Gerard was het weer een perfecte motorvakantie, wat alles in zich had: gezellig aan de bar, weer dwaze dingen in Lunas meegemaakt, veel bochten door moeten werken, op bezoek bij Marie et Maurice.
Het was weer lastig om uit de bulk foto's het reisverslag te maken.

de vakantie begint zondagavond 1 augustus bij Rachma in Limburg na mijn nachtdienst. Gezellig aan de bbq

doelstelling van deze vakantie was: geen auto(snel)wegen, alleen binnendoor. Dit is in België. We doen de koffiepauze bij Hans op zijn camping Les Sallins. We spreken ook nog even met Veerle en bekijken haar na haar motorongeluk weer in elkaar geknutselde been. Knap dat ze weer lopen kan

na een goed begin met de Garmin krijgen we deze verdwaling op dit boerenpad

in de verte is nog net de Moezel te zien. We rijden over hele mooie wegen in Luxemburg

Voorbij Luxemburg, een klein stukje in Frankrijk vinden we onze eerste camping

Als erkend bierdrinker heb ik dus mijn tentje al staan. gerard is nog druk bezig met puzzelen

als zijn bedje klaar is, is het tijd voor gerards 1e biertje

onderweg doen we vaak ons ontbijt of middag eten bij een SuperMarché

de bedoeling is dat we in de Alzas de Ballons gaan rijden. Het wordt al wat heuvelachtiger

de bochten komen er ook aan volgens de Garmin

wat wij als beginnende Garmin-rijders moeten leren, is dat we niet blind een door Garmin aangegeven zijweg in moeten rijden. We hebben zo'n 45 minuten over dit soort en nog veel beroerdere grindpaden gereden voordat we eindelijk het bos weer uit waren

Col du Bonhomme. Hoogte 949 meter. Het is een beginnetje voor ons>

Camping op de Col La Schluchte

het eten wordt ons in de schoot geworpen. Op een naastgelegencamping staat deze man gegrillde kippen te kopen

richting de Ballons

Col du Hundsruck

één of ander dam van een stuwmeer. Er loopt een hele mooie bochtencircuit langs

inmiddels rijden we de alzas uit richting de jura. Gerard en ik herkennen deze brug met uitzicht. Vorig jaar kwamen we op de terugweg hier langs. Het plaatsje heet St Hippolyte langs de d39

in Zwitserland beginnen de wat serieuzere bulten met doorrijgat

In Fleurier rijden we deze bekende camping voorbij. Ook bij toeval. Omdat het bier ons vorig jaar hier prima smaakte en de dag al bijna om is besluiten we hier ons tentje op te zetten

De volgende morgen ziet de lucht er niet goed uit. Dikke zwarte wolken pakken samen

omdat we via het thuisfront hoorden dat het in de hele Alpen regende en van Henkjan via de SMS lazen dat het ook bij hem regende dat het goot ( hij zat in Susteren) maken Gerard en ik dat we uit de Alpen komen. Er stond eigenlijk een rondje Alpen de volgende dag gepland. We besluiten om naar Crest te gaan

Dit restaurant ben ik al vaker voorbij gereden. Omdat we zeiknat zijn, gaan we die van binnen bekijken. Ondanks onze druipende kleding en plassen water die we binnen veroorzaken, zijn we van harte welkom. Eten en drinken was prima. Als we weg rijden gaat het weer opnieuw regenen

We laten ons leiden door de Garmin richting Crest. Er is in de lucht één kleine blauwe plek. Na allerlei omzwaaiingen rijden we van lieverlee de regen uit

we krijgen weer oog voor de omgeving

droog onze tent opzetten en daarna gezellig aan de bar. De nieuwe eigenaren en zwager zorgen voor een gastvrij ontvangst. Het eten was ook erg lekker

Gerard's Yamaha is aan een pitsstop toe. Even het adres in de Garmin prutsen

een nieuwe set banden wordt gemonteerd. Deze zijn na anderhalve week alweer aardig opgereden

na de bandenwissel moeten deze toch weer even ingereden worden. Dat lukt prima. Zowaar zonder Garmin. De borden met onder anderen de woorden "Col" of "gorge" garanderen leuke routes

geen laag overvliegende schapen gezien

na een regenbad een zonnebad aan het zwembad op de motorcamping

vanavond koken we onze eigen pot

mmmmm bij het rennen vanwege de zelfontspanner gaat het dus mis. Eieren op de grond gevallen

er staat een kasteeltje vlak achter de camping

's avonds aan de bar. O.a. met deze mannen. Kwamen vanaf Lunas en zijn op weg naar huis

na een tijdje slap ouwehoeren met deze engelsman blijkt dit een heuse bobby te zijn. Tijd om onze voorraad ruilhandel stickers aan te spreken

de volgende morgen na een heerlijk ontbijt zijn we klaar voor de reis naar Lunas

Lunas by night. Wij worden ingezet als duw en trekploeg om een Camper achter bij de bar los te duwen

Ed van de Klep vergeet even zijn vakantie en stuurt ons als werkploeg aan

dit is alweer een stukkie later aan de bar

De Harley van Ed wordt voor een burnout de bar opgereden. Ed zelf zit nog aan de bar. Het komt echter niet zover. Het alarm slaat "onverwacht" op tilt

alweer 3 uur geweest. binnen 5 uur gaan we all along the watchtower horen.
Voor wie Lunas niet kent. Elke morgen om 8 uur wordt dit nummer keihard over de camping gedraaid, teken dat het ontbijt klaar is. Deze traditie is al ruim 20 jaar geleden begonnen. Verslavend. Ik draaide dit nummer vanaf de garmin elke morgen

hoogste brugde ter wereld bij Millau wordt uiteraard even aangedaan in een toertochtje van dik 200k.

de heen en terugreis vanaf Lunas is een groot feest

's avonds aan de bar ook

nou ja feest. Niet alles wil je zien. Ene Jan en Roos zijn aan de bar verschenen. Een verleidelijk en beschaafd stel. Roos weet zelfs Gerard op te winden met de vraag: "rij jij op zo'n kut Yamaha" ........hihihihihi. O ja ik kreeg onder het eten ook een vraag met haar zwoele stem:"ik mot bier, ga jij even bier halen joh"

laat in de avond wordt een passende taxi voor Roos besteld. Jan is al midden op het veld omgevallen, "licht" beneveld van Vodka en bier

de taxichauffeur Ed levert haar keurig in de tent af. Jan wordt nog gewaarschuwd door Ed:"ik kom Roos even brengen Jan".....boink

het wordt daarna weer gezellig aan de bar

bartijger, barkruiper, barhanger? In ieder geval bar gezellig

Nadat Jimi ons 's morgenvroeg alweer wakker had gezongen, zijn we op weg naar de Pyreneeën

we komen net niet bij de Pyreneeën. We zien een stevige onweersbui tegen de bergen hangen en kiezen ervoor aan de droge kant te blijven.

de volgende dag ( 8e dag van de vakantie) gaan we de Pyreneeën in

dat belooft veel goeds

vlak bij de spaanse grens

jammer dat de Hondsrug niet dit soort wegen kent

we leren al snel dat dit soort borden hele leuke en vooral heel veel bochten betekend

Andorra. Nee zei ik nog tegen Gerard, we gaan niet Andorra stad in. @#$%^& zelfs de garmin kwam er niet meer uit. Ik rijd weer eens voor de zoveelste keer veel te lang in deze drukke stad

we vinden een camping in één van de stadjes van Andorra

dat zijn nog eens bulten

boodschappenauto

benzine, euro 95 kost € 1.06

we pakken nog een biertje in het centrum

een goede start van de dag

en zo ziet het in het echt eruit

bye bye Andorra

Gerard heeft er zin en en gaat maximaal over het nieuwe en erg mooi strakke asfalt zonder enig verkeer

tsja en daar staan we dan.
Na heel mooi asfalt slaan we deze weg in met erg slecht en hobbelig asfalt. Ook dat zijn de Pyreneeën. We tuffen achter elkaar aan. Ik zie opeens Gerard voor mij achter zijn motor aan de bocht uitglijden. Gelukkig ging het allemaal niet erg hard. De motor komt tegen de vangrail tot stilstand met Gerard er achter.
Het blijkt dat net voor de bochter een dikke laag rolspilt op de weg ligt. Dit was nauwelijks te zien. Er was ook totaal geen waarschuwingsbord te vinden. In Frankrijk doen ze dat echt veel beter komen we nu dus achter

gerard heeft een pijnlijke knie en de motor heeft aanzienlijke schuifschade. Gelukkig kan er nog mee gereden worden.

zo'n 20 km verder in een dorp stoppen we bij een terras. Blijkt dat de motor iets olie lekt. Ik bel de Yamaha dealer Langenberg in Coevorden. Blijkt dat de schade aan een oliestop zit. Hier zit de afstelschroef achter van de ontsteking. Met ducktape rondom de schroefdraad wordt de stop weer vast gedraaid. Dit blijkt afdoende voor de rest van de vakantie. Gerard houdt verder van de vakantie last van zijn knie

we pakken de route maar weer op

we zoeken op tijd een camping. Bij het uitpakken van de bagage komt Gerard overal rolsplit tegen

we maken het ons gemakkelijk. Op de camping camping alta ribagorça nemen we een echt heerlijk ontbijt. Op de muur zijn bijzonder muurschilderingen gemaakt. Ik vind deze erg mooi. De eigenaresse schildert deze zelf.

en alweer erg mooi

we gaan richting Lourdes. We rijden de Col D'Aubisque over. En dus de regen in

de auto voor ons remt niet zonder reden

Gerard probeert een verdere goede reis af te dwingen met de heilige maria. Was eigenlijk voor zijn vrouw zei hij

gerard modificeert nog even wat scheef en krom zittende onderdelen

Na Lourdes gaan we weer terug de Pyreneeën in richting de Col de Tourmalet. Duidelijk te zien dat de Tour de France hier langs gekomen is

ondanks de dreigende wolken blijft het droog. Het is wel aanzienlijk frisser geworden

we rijden langs een behoorlijk lang stuk waar klaarblijk sneeuwlawines zijn geweest

we zijn op weg naar Lavaur (nabij Toulouse) om een bezoekje te brengen aan Maurice et Marie

een welkomsdrankje. 's avonds hebben we een heerlijke bbq bij hun

de volgende dag gezellig over de markt in het stadje

's middags gaan we de tourist uithangen. Maurice en Marie leiden ons door het eeuwen oude centrum

de heilige en schijnheilige?

elementaire levensbehoefte

het huis van Maurice en Marie

Gerard en ik nodigen hen 's avonds uit voor een etentje

Vertrek naar de motorcaming Dordogne. Het was weer perfect. Merci Maurice et Marie pour votre hospitalité!

we zijn al in de Dordogne, gezien de kastelen die we onderweg zien

Op de camping.
oeps we lijken alleen te zijn. We komen erg vroeg aan, net na de middag

om niet al te vroeg aan het bier te zitten maken we nog een tripje naar Rocamadour

's avonds aan de bar komen we gezellig aan de praat met Marcel en Ingrid. Nadat ze lange tijd zelf motorcamping bezoekers zijn geweest, zijn ze zelf begonnen met de Motorcamping Auvergne. Ze zitten vol plannen en zijn al druk met de verbouwing bezig. Ze gaan in iedergeval in het seizoen van 2012 open

ook een muurschildering

"Alzheimer was here". Rogier en Wilma hebben ons visitekaartje achter gelaten

en we zijn alweer onderweg naar La Mouche. Gezien de afstand een 2-daagse rit

we verlaten de Dordogne

geen regen gehad, wel zware douw. eerst drogen die hap

we rijden langs een kanaal. Heel mooi en lekkere bochten

motorcamping La mouche

ook hier is het gezellig. Het blijkt achteraf onze laatste gezamelijke bar hangavond te zijn. In plaats van de beloofde zon hebben we de volgende morgen dikke regenbuien bij het vertrek. We hadden Boele gepland als eindpunt van onze vakantie. We besluiten om naar huis te gaan. Het was op de schuiver van Gerard na, een gezellig gebeuren met een hoop mooie kilomters ( 5700 km )
Gerard bedankt voor het gezelschap en gezelligheid