rondje Zuid-Frankrijk en de Pyreneeën, motorgedoe
Voor dit jaar hebben Rachma en ik besloten om de Pyreneeën te bezoeken. We hebben 2 weken de tijd. Omwille van de tijd hadden we besloten om met de autozug vanuit Dusseldorf naar Narbonne te gaan. Dit kost 1 dag / nacht en de volgende middag rijd je van de trein zo de Pyreneeën in. We zouden in 14 dagen tijd via mooie routes, onder anderen door de Alpen terug naar Nederland rijden. Het was de bedoeling om niet alleen rond te jakkeren en al voorbij rijdend de "cultuurfoto's" te maken zoals ik gewens ben. Van te voren hebben we wat "to do's" gepland. Bekende middeleeuwse stadjes bezoeken en wandelen.
Als rasechte cultuurbarbaar was dat natuurlijk wel even wennen voor mij......
Ik heb een heerlijke vakantie gehad samen met Rachma ( je mag vaker mee! )

Bijzonder aan deze reis was dat ik in Argelès sur Mer een bezoek heb gebracht aan mijn tijdelijke werkplek deze zomer bij de Gendarmerie. Het was een hartelijk ontvangst
Ook was het bezoek aan de camping in Lunas een hele andere ( prettige ) ervaring bij de nieuwe eigenaren Didier et Christine. Heb ik in de periode van Munt erg genoten van de feestjes, ook nu is het goed vertoeven op de camping. Trouwens het rijden naar, van, in en rondom dit gebied is en blijft schitterend
Helaas was het weer wat onstabiel en hebben we wat meer hemelwater ontvangen dan we gewend waren. Ook waren de temperaturen ook niet helemaal wat gewoon was. Vanwege de slechte weersvoorspellingen hebben we in Lourdes bij het hotel ook maar een retourticket gekocht voor de autotrein.
Hoe dan ook, we hebben een bijzonder leuke vakantie gehad!

vertek uit Dusseldorf met de autozug.de, eindstation is Narbonne

Heerlijk die regen.....

Onze kamergenoten liggen al op bed. Wij nemen alvast een wijntje en kaasje in de gang

Vanuit Narbonne gelijk een mooie route rijden richting Argelès sur Mer

Meisje is mee, dus er wordt ook iets aan cultuur gedaan
Dit is de binnenkant van het kerkje dat beschreven is in het boek "De Maria Legende" in het plaatsje Rennes-Le-Chateau. Dit dorpje is dus inmiddels ook een trekpleister geworden. Grappig is dat je de beschreven gebouwen en dergelijk ook letterlijk zo aantreft.

Nog meer cultuur. Onderweg de ruïne `Chateau Cathare de Puivert` uit de tijd van de Katharen bekijken

yep

Een verlaten Auberge voor wandelaars in het plaatsje Espezel. Deur stond op een kier en er hingen 2 sleutels aan het bord met een briefje dat je je kon melden bij het winkeltje tegenover. Vanwege de dreigende regen en het was best wel koud voor wat we verwacht hadden nemen we een kamer.

Tijdens een wandeling door het dorpje komen opeens koeien het dorp binnen rennen. Ze gingen rechtstreeks een stal binnen. Wij hebben geen boer gezien. De dames worden steeds zelfstandiger

Leuke waarschuwing om de rit mee te beginnen

In de buurt van Argelès sur Mer

Het verlaten strand in Argelès sur Mer. Nu was het weer ook niet echt strandweer

Ook de straatjes zijn nog niet echt druk. Tegen de tijd dat ik hier kom te werken ( 23 juli t/m 24 augustus ) zal het wel dringen zijn

Mijn toekomstige werkplek

Omdat de commandant van de Gendarmerie deze dag niet aanwezig was, werd mij verzocht om mij de volgende morgen toch even te melden op het bureau. 's Avonds vullen we de tijd met het kijken naar de finale van het EK Spanje-Italië in de plaatselijke kroeg

Het weer is duidelijk opgeknapt. Eindelijk de bekende blauwe lucht

Col "de molshoop"? De overige cols zijn aanzienlijk hoger

Mijn dieet wordt flink aangepast, niet alleen maar vitamine B deze keer

Al rijdende weg zijn we dus al in Spanje. Eind bestemming wordt Benasque

Les Pyreneés. Inmiddels wel weer de regenjas aan, als windstopper. Met de temperatuur wil het maar niet lukken

Deze rit door het Spaanse gedeelte rijden we honderden kilomteres over de N260. Op een paar saaie stukken na, is dit een erg mooie motorweg.

Ook N260

De camping Aneto in Benasque. Hier blijven we 2 nachten staan. De bedoeling is om van hieruit een bergwandeling te maken in de buurt van de hoogste bergtop `Aneto`.

de volgende morgen, het begin van de wandeling

´s Avonds breekt een giga onweersbui uit. Het giet, flitst en knalt de hele nacht door

Goed gevulde beek, vast van alle regen

In de laag hangende bewolking, regen dus, vinden we nog net dit bordje

toch maar het regenpak aan

ook op weg naar hun droge stal

nou, met dit weer is het met de motor ook een opgave hoor

een glibberige slang

We vinden onderdak in een hotel in Lourdes. Alweer een hotel vanwege de kou en regen. ´s Avonds is het zowaar droog en wij maken een rondje door Lourdes. De heilige Maria is in de uitverkoop gedaan

De Basiliek, waar we deze avond getuige zijn van een processie

Paasboom?

Ook heilig

De processie is aan de gang. De mensen lopen in een slang naar voren. In allerlei talen worden gebeden uitgesproken

Hier is het in 1858 begonnen. Volgens de legende is in deze grot Maria verschenen. Omdat we toch een actieve vakantie hebben, sluiten we ons maar in de rij aan. We hebben zelfs van het heilige water gedronken. Ik weet niet zeker of het daarom later in onze vakantie mooi en heet weer is geworden

Pracht en praal

Lourdes by night

Op weg naar Lavaur voor het jaarlijkse bezoekje bij Maurice et Marie

We rijden op ons gemak en nemen de tijd voor nog een camping onderweg

Tour de France colletje

Onderweg in een dorpje van welgeteld 2 huizen stoppen we om te eten. Tom houdt ons gezelschap en vertelt van alles en nog wat. Hij eet dan ook met ons mee

typische kerktorens in de zuidelijke streken bij de Pyreneés

tournesols

Inmiddels zijn we aangekomen in Lavaur. We maken een toeristisch rondje door het middeleeuws centrum

´s avonds in de tuin bij Maurice en Marie, gaan de zusters van Maurice, samen met Marie op de foto

Ja hoor, zelfs hier regent het. Maurice weet de bbq aan te houden

De volgende morgen met oma, de moeder van Marie, aan tafel. Een gezellige dame

Na 2 daagjes op z´n frans leven, wordt het tijd om weer verder te reizen. Rachma haalt even de versperring weg. Blijkt dat een stuk weg door de regen is weggespoelt. Wij kunnen met de 2~wieler er wel langs

De motorcamping Rendezvous-moto in Lunas. Eindelijk echt heet weer. We liggen al vroeg in het zwembad. Het is niet druk op het moment dat wij er zijn. Er staan wat gasten, o.a. een frans stel, wat lawaaiige engelsen, en enkele nederlanders. Wij hebben het er erg naar onze zin. Didier en Christine nemen zelfs tijd om mijn franse taal wat bij te schaven.
Duidelijk is, is dat zij hun eigen stempel op hun camping willen drukken. Iedereen op de motor is welkom, uit welk land dan ook. Zij doen erg hun best om je het naar de zin te maken. Wij krijgen van Christine haar wandelkaarten in de hand gedrukt als ze hoort dat wij willen wandelen.
Na jaren bij Munt aan de bar gehangen te hebben, kom ik voor het eerst er achter dat de omgeving erg veel te bieden heeft

Echt iedereen is welkom, ook Jabba the Hutt. Ik had nog nooit zo'n grote pad gezien. Deze woont bij het terras en schiet met zijn lange tong alle insecten naar binnen.

de eerste wandeltocht

de wandeling eindigt in Lunas bij een terrasje. Ook Lunas is een mooi dorp

De volgende dag een tochtje door Cirque de Navacelles. Ik ben daar al verschillende keren geweest, maar het is en blijft mooi.

Rachma gaat even afkoelen

Onderweg naar de op één na hoogste brug ter wereld in Millau rijden we door de Gorge La Dourbie. Ook een erg mooie weg

Viaduc de Millau

De volgende morgen onze 2e wandeling vanuit de camping Lunas. Wij beginnen in Joncels. Dit is de muur en oude wegbewijzeringsborden

Christine raadde ons aan om voor de wandeling de Abdij te bezoeken in Joncels. Nog in oude staat?

's avonds eten we mee, samen met Didier et Christine

overdag bloedheet, 's avonds steenkoud. Maar is dan de openhaard voor

De volgede dag vertrekken we naar Carcassonne. We krijgen nog een mooie route op papier mee.

uitgestrekt en verlaten

onkruid

het rode landschap verandert plotsklaps in een wit landschap, route de Dolomiti ( D8 van Salasc naar Moureze )

Carcassonne. Ziet er aan de buitenkant erg mooi uit. Binnen is het één groot circus, druk met toeristen, soevernierswinkeltjes en terrasjes.

vanuit de rijdende trein zien we de veranderende lucht

en dit was de de einde van de reis, zeiknat komen we vanuit Dusseldorf aan in Linmburg.