Ook dit jaar ging ik met de Alzheimers van 7 t/m 19 februari een sneeuwtour maken met onze zijspannen. Gingen wij voorgaande jaren onder anderen naar het Primus wintertreffen in Bjoneroa, dit jaar werd het de Kristallrally in Gol (Noorwegen). Gijs was in zijn vakantie enkele motorrijders tegengekomen en die hadden het hierover gehad. De Kristallrally werd dit jaar voor de 40e keer gehouden.Voor ons was het de eerste keer. We hebben besloten dat het ook de laatste keer was. Het treffen is niet zo wat wij gewend zijn. Verblijf in een hotel i.p.v. een tent in de sneeuw.
Ook net als vorig jaar hebben we gesnöskoterd in Sveg (Zweden). Het was een overtreffende trap van vorig jaar met best wel een spannend moment.

Het reisgezelschap bestond dit jaar uit


ruud, gijs, harry, roger, wilma, erik jan en antonio



dit is globaal de route die hebben gereden tijdens onze 2e Scandiatour. Het verschil is dat we Kongsvinger ( Noorwegen ) niet gehaald hebben wegens een kleinde crash van Roger en Wilma. Vanwege de gladde ( wel erg mooie witte weg ) is besloten om via de E6 in Zweden te blijven en te overnachten in Sunne.



Göteborg (A)-Kongsberg(B)-Eidsfjord(C)-Krystallrally / Gol(D)-Grimsbu(E)-Sveg(F)-Kongsvinger(G)-Göteborg(H)

.

Deze reis kende een vervelende en verdrietige start
De glij en rijtoer van de Alzheimers heeft een niet zo fijne start gehad vanwege 2 overlijdens: de goede buurman en vriend ( slechts 46 jaar)van Antonio en de vader (83 jaar) van Masscha. Gevolg was dat Antonio donderdag na de begravenis ons achterna vloog. Wij hadden zijn zijspan mee die Antonio weer oppikt bij het vliegveld van Götenborg. Ruud haakte in eerste instantie af, omdat hij bij de uitvaart van Masscha's vader wilde zijn. De oplossing was, dat hij tot donderdag mee reed en bij ons vertrek naar Gol naar Oslo reed om daar op het vliegtuig te stappen naar Amsterdam. Na de begravenis vloog hij terug en sloot zich in Gol weer bij ons aan.

Ondanks de vervelende start hebben we er weer een leuke en af en toe spannende trip gemaakt.
Onze reis was te volgen op: mcalzheimer.waarbenje.nu


De de hoogte en diepvriespunten zijn ook verkrijgbaar in bewegend beeld


vertrek bij Gijs en zijn Motorschuur


De weg naar Kiel over de autobahn ging probleemloos en snel. We moeten dus lang wachten voor we de boot in / op kunnen. Met het meegenomen bier nemen we vast een voorschot op de avond.


gecamoufleerde nieuwe modellen Kia's staan ook in de wachtende rij


Harry gaat ook vast een voorschot nemen op de avond op de boot


We mochten een keus maken uit het menu van het enige geopende (en erg dure) restaurant. Wel prima te eten trouwens


Na een nacht varen rijden we de motor van Antonio naar de afgesproken parkeergarage bij het vliegveld in Götenborg.Antonio vliegt ons 2 dagen later na, na de begravenis van een goede en bevriende buurman


Gedurende de reis is dit regelmatig mijn uitzicht naar achteren. Gijs houdt met zijn Corda achteraan de boel bij elkaar.


Op weg naar Kongsberg passeren we de Zweedse / Noorwegen grens


eindelijk wat wit spul te zien


de receptie voor onze eerste overnachting in zicht


onderweg bij het tanken had een wat onhandige automobilist één van de achterlichtjes van Wilma's motor eraf gereden. Hij betaalde spontaan de schade en met ducktape werd de boel provisorisch gerepareerd


Overnachten in Kongsberg. Gijs verzorg deze avond het eten. Ging er goed in al dan niet met behulp van wat glijmiddel


buiten roken en bier koud houden


dokter Harry ontfermd zich over Ruud die min of meer in coma ligt. Motorrijden is vermoeiend ( met bijbehorende activiteiten)


Dirty Harry


de avond wordt "opgeleukt" met een zeer vermoeiende Noor die onze buurman bleek te zijn. Hij zag onze motoren buiten staan en kwam vertellen dat hij ook een motor had. Met 1000 en 1 foto's op zijn i-pad en aan één stuk door lullen wist hij onze avond te vullen. De foto's van zijn dochter waren wel aardig trouwens. Op één van onze vragen over zijn vrienden vertelde hij dat hij die niet had..................


speelkwartier


later op de avond gaat Harry ( echt geen zwaargewicht) door een wrakke stoel


met tyraps wordt de stoel weer bijna in de oude staat gebracht


de weg kwijt


Harry wordt naar bed gebracht....of zoiets


de volgende morgen. Zier er goed uit. Ruud gaat niet met ons mee. Hij gaar naar het vliegveld in Oslo. Hij vliegt daar Amsterdan op en neer vanwege de begravenis van de vader van zijn goede vriendin Masscha waar hij erg graag bij wil zijn. In Gol zullen we hem weer terug zien


de K100 heeft wat koudeproblemen. Met een sleepje van Harry lukt het toch


begin van een witte dag




koffieadres


Harry deze keer in de spiegel




waren dit onze "vijanden" in de Alpen ( Alpenrally 2009 ) die je voor moest blijven. Hier zijn ze echt nodig om de wegen begaanbaar te houden






dit wordt één van de eerste hoge passen ( naam kwijt) waar we overeen gaan. Door de harde wind hebben we door de opwaaiende sneeuw bijna geen zicht. We worden ingehaald door snelrijdende vrachtauto'Ss




Roldal, langs de E134. Het wordt tijd een onderkomen te vinden. Er zijn 2 parken. Bij de tweede krijgen we met behulp van een plaatselijke bewoner contact met de beheerder. Het huisje was zo geregeld.


Gijs is weer de kok




leuk begin van de dag


we gaan de hoogte in


Stijle wegen en boven op de berg waaide de sneeuw horizontaal over de weg. Gaaf.


We hebben er ook een filmpjevan als we deze tunnel inrijden en de sneeuw de tunnel verduisterd


aan de andere kant van de tunnel rijden we richting Geilo langs de Eidfjorden (weg 13 / 7). We moeten Gol halen vanwege de Kristallrally en Antonio die daar rechtstreeks heen is gereden. De weg ziet er zwart uit, maar is één bonk ijs


op de foto zit deze weg er niet stijl uit. Hij gaat behoorlijk stijl en is glad


in deze tunnel eindigt de poging om Geilo te breiken. De HarrY-Davindson haalt de beklimming niet. Deze motor gooit als eerste de handoek in de ring. Roger en Wilma komen met hun K100 het verst. Een passerende Noor waarschuwt dat de pas zojuist gesloten is voor het verkeer vanwege een lawine. We moeten dus zowiezo terug


en weer terug bij de Eidfjorden. Wachten op de veerboot. Die brent ons voorbij de gesloten pas


de afgesloten weg


Met deze pont steken wij de Eidfjorden over om via Bruravik (weg 13) naar de E16 boven Geilo langs richting Gol te gaan. Daar zat wel 100 km aan tunnels in, sommige meer dan 20 km lang


ijssculptuur


Al in de buurt van Gol. Het hotel ligt op de berg. Het zal echter eerst nog donker moeten worden voordat we er zijn


De weg naar het hotel is een bochtige en stijle weg. Harry krijgt weer een hulplijntje


ontdooien met een koud glas bier


Omdat Ruud weer vanuit Oslo bij ons zou aansluiten willen we op hem wachten. Ruud ( de gek!!!) stapt rond middernacht vanuit het vliegtuig direct op zijn motor. Hij rijdt in één keer door naar Gol waar hij half bevroren om 04.53 uur aankomt met een temperatuur van -27. Die witte punt op zijn neus is dus zijn neus......bevroren


van de barman krijgt hij lauw water en een doek om de boel te ontdooien. Gelukkig houdt hij er geen schade aan over, behalve wat vervellen dan


's morgen bij daglicht het uitzicht vanuit mijn kamer


voor het hotel staan de vele motoren. Motor met ski's




blik van Amstel is niet vorst-proof. Bevrorenschuim lijkt wel pur


Dit is een frans stel uit Frankrijk. Zij herkennen ons aan ons "uniform". Zij hebben ook de tocht naar de Noordkaap in de winter gemaakt. In hun voorbereiding daarvan vonden ze onze site en zochten contact met Antonio. Gezellig stel


Hij wou ook een t-shirt. De laatste die wij op voorraad hadden is voor hem


één van de steeds terugkerende rituelen. Verslag en foto's voor mcalzheimer.waarbenje.nu. Echter niet overal waren goede internetverbindingen en viel het bijhouden van de site niet mee.


de weersverwachting hing in het hotel. Goed vooruitzicht


leek een beetje op zo'n stena line bandje. Het was ook niet zo druk meer. De dag ervoor was de feestavond afgelast wegens een dodelijk ongeval met een franse motorrijder.


's morgens inmiddels al wat hogere temperaturen bij ons vertrek. Dit zijn de temperaturen waar we voor komen. Hopelijk vinden onze motoren 2 van deze nachtvorsten ook prettig


niet dus


geen enkele motor heeft de behoefte om spontaan te starten. Met accuhulp en verfstripper als opwarmhulp komen de motoren pas na de middag tot leven.


nog geen 80 km na vertrek knalt de koppakking van de achterste cilinder van Harry's motor eruit. Vermoedelijk was de koude start ( dikke olie als pasta) te veel van het goede. Harry's motor krijgt weer een hulplijntje en wordt gesleept naar het tankstation waar we zojuist gestaan hadden. Daar was ook een camping bij.




Onze hut. Harry heeft al snel via de anwb-alarmcentrale de afsleep geregeld. De rest van de reis is hij de passagier van Antonio en blijven we gelukkig met ons 7 compleet


Het bier en meeste sterke drank die we bij ons hadden waren bevroren. Er zijn verschillende manieren om dit te ontdooien






hoezo Dirty Harry. Onze poets en boen machien


Geef Harry een vlammetje ....en ook Harry ( Filmpje)


bier komt zo uit het zijspan




en weer op weg. Nu eerst bij Ot en Linda lang. We gaan hun verrassen met een pakket cassis, drop, hagelslag en andere dingen waar ze dol op is, maar wat niet in noorwegen te koop is


In Elverum bij Linda. Ot is er niet, is aan het werk.


Linda laat hun nieuwe speeltje zien. Een husqvarna off the road met spikes. Na een bakkie koffie gaan we weer verder richting Sveg


Het is even doorbijten, maar na een lange tocht over alweer witte wegen komen we aan in Sveg.




Harry warmt op


van Madeleine hadden we te horen gekregen dat er een grote kans was op het noorderlicht. Helaas was het zwaar bewolkt. De meesten liggen al op bed als wij voor ons eigen noorderlicht zorgen


we staan wat later op, een soort rustdag. We beginnen met een goed ontbijt


we gaan op ons gemak de omgeving van Sveg verkennen. Vorig jaar waren enkelen ( Ruud, Antonio en ik) hier ook al. Dit is bij de stuwdam


kerstkaartje voor dit jaar ?


uit de bocht


dit jaar komen we zeker 100 meter verder voor we het spul weer moeten uitgraven op dit pad


we gaan een leuk rondritje door een bos maken






de sneeuwketting komt er zelfs aan te pas


en de sneeuwsok


Roger en Wilma stappen weer op na het zoveelste pirouetje


's avonds doen we de boodschappen voor het avondeten. Wel gezond voer


de snöskoters


Harry gaat als eerste onderuit, maar zal uiteindelijk lang niet de enige zijn


Roger probeert het ding met volgas


en daar ligt Roger


paparazi


en Roger nog een keer




de route loopt over een hoogvlakte. De rode kruizen die de route aangeven staan hier slechts enkele tientallen meters uit elkaar, maar je zag amper de volgende vanwege de dikke mist. Er stond ook een straffe wind


even lunchen


degelijk vervoermiddel






bij het tankstation en niet te stoppen speels hondje




Roger nog een keer. Nu een paar meter lager naast het pad.


Het was een zware klus om dat ding weer omhoog te krijgen. Koud hebben we het dan ook niet gehad


route aanwijsborden


Geen gezicht, maar werkt wel. Bij het tankstaion in Vemdalen kochten enkelen van ons een skibril. De gewone bril en vizier van onze helmen bevroren namelijk gelijk onder het rijden


Vemdalen 20 km. Daar komen we dus vandaan en zijn opweg naar huis (Sveg). Niet dus. Na lang puzzelen en met veel prutsen met de Garmin in Roger's nieuwe telefoon komen we uiteindelijk tot ontdekking dat we verder naar het noorden rijden i.p.v. het zuiden. We gaan weer terug. Het begint inmniddels al te schemeren zo rond 16.30 uur. We moeten dus nog zo'n 110 km rijden tot aan Sveg. Dat wordt een lange rit in het donker


Vanwege de mist overdag willen we dus niet via dezelfde weg over de hoogvlakte, maar de route volgen via de kaart om de hoogvlakte heen. Ook dat ging mis. In het donker hebben we ergens de afslag gemist.


Hier zitten we op de hoogvlakte. Geen mist, wel een gierende storm. De sneeuw gaat horizontaal langs ons heen. Ik donder 3 keer ondersteboven vanwege de wind. Ook Ruud gaat een keer onderuit. Bij mij komt de gedachte op dat dit wel eens fout kon gaan aflopen. Achteraf waren er meer onder ons die ons al als deepvrozen seven begonnen te zien. We laten nog bijna Gijs achter in de storm. Hij komt vast te zitten in de sneeuw. Gelukkig ontdekken we bij het wegrijden dat er toch nog eentje mist. Het koste ook veel moeite om de scooter weer op gang te krijgen.
Antonio, optimistisch als altijd, neemt het met een korreltje zout ( wat trouwens niet werkt bij -20 ) en gaat ervan uit dat we na de hoogvlakte minder wind krijgen. Inderdaad na een toch wel heftige rit komen we weer lager. Het sneeuwt wel de hele tijd


Rond 21.00 uur komen we terug bij de verhuur. De eigenaar vind het een prestatie dat we 220 km hebben gereden (of dacht hij dat we idioten waren?). De schade aan de scooters viel dit jaar mee. Slecht wat verbogen aliminum aan de gril. De eigenaar vind het geen punt. Hij nodigde ons wel uit voor volgend jaar.
Op de foto staan de verzameling oldtimer scooters.


alweer op de terugweg. Op Wilma na, die niet mee was wezen scoteren, waren we allemaal zo stijf als een bevroren laken vanwege de dag ervoor. Of het nu gaan zitten was of opstaan, zeer deed het. Dit duurde zeker wel een dag of 4 voordat het een beetje soepeler ging. Worden we te oud voor deze flauwekul ??






echt geweldig !


niet zo geweldig. Na vele keren piroueteren gaat het nu ( gelukkig maar een beetje) mis. Het zijspan gaat na een paar keer rond te gaan de zijkant in en valt om. Wilma gaat de bak uit en valt op de lager gelegen Roger. Gelukkig geen verwondingen, wel even de schrik.


na wat kort sleutelwerk, afgebroken voetsteun, kunnen we weer verder. Terug dan te verstaan, want Roger en Wilma willen via de doorgaande weg verder


Ruud houdt het deze tour rustig. Geen eigen stunts nu. Vorig jaar ging hij wel over de kop met dit ding toen het zijwiel de kant raakte.


In Sunne overnachten. Vorig jaar zaten we hier ook. Prima lokatie.


al aardig in de buurt van Götenborg


mijn schade aan de motor. Vermoedelijk door steenslag is het glas kapot


don't eat the yellow snow


op de Stenaline weer retour naar Kiel. Er was een aardig feestje in de "nightclub"


eigen mixje


the old and the young ones




waarvan?


!


the old en the big ones








en weer thuis bij Gijs. De motor van Antonio begon net rottig te doen. Na een half uurtje sleutelen was de carburateur weer klaar. Een afgebroken klemmetje moest vervangen worden. Ruud en ik gingen naar huis, de anderen bleven nog een nachtje voor de after-party.


Ook deze sneeuwtrip was weer een overtreffende trap van de voorgaande trip. In sneeuwjachten enkele passen over, door sneeuwbuien rijden, af en toe temperaturen van dik onder de - 25 en zo'n 220 km gesnöskoterd. Uiteraard was ik in goed gezelschap met enkele doorwinterde zijspanrijders oftewel prettig gestoorde Alzheimers.
Ruud, gijs, harry, roger, wilma en antonio bedankt voor jullie gezelschap en fun in de snö. Voorlopig moet ik het weer met de foto's doen en de filmpjes op mcalzheimer.waarbenje.nu

::home::
Naar boven