Dit jaar wilde Hens graag kamperen. De Bluebikers gingen weer naar Vogelsberg in Duitsland. Omdat werner ook de voorkeur voor kamperen had leek het mij wel leuk om met z'n drieŽn te gaan. We zouden 8 dagen weg gaan van 21 t/m 29 mei.
Via de routeplanner had ik eens gekeken wat ruwweg de mogelijkheden waren om in 8 dagen een rondje te reizen. Het leuk me ook leuk om op de valreep nog de munten van die landen te verzamelen. Volgend jaar gaan de oud oostbloklanden ook over op de Euro.



Duitsland werd dus heen en terug over de saaie en lange autobahn. Via Deci konden we via Polen het Reuzengebergte doen. Vervolgens door TsjechiŽ heen oostwaarts om dan weer via Polen Slowakije binnen te rijden door de Tatra's. Dan zuidwaarts naar Hongarije, door Oostenrijk weer terug naar TsjechiŽ en dan naar huis. Het rondje rondom TsjechiŽ kwam op deze manier uit op minder dan 2000 km.
Helaas......ik kwam niet verder dan Ostrava wegens pech. De dynamo van de motor bleek het begeven te hebben, vermoedelijk door sluiting in de accu.
Hens en Werner hebben nog wel Slowakije aangedaan. Ik kon met het vliegtuig weer naar huis.


elke keer weer dezelfde strijd, hoe krijg ik alle zooi in de bagagerol


vertrek in Assen bij Hens thuis


onderweg langs de autobahn eten we ons eigen meegebrachte lunch


Hens


De bedoeling is om in Decin uit te komen. Net voor we in TsjechiŽ binnen rijden, stoppen we nog even om de juiste route te bekijken


TsjechiŽ




omdat het redelijk koud is en de kans op regen groot bleek, nemen we maar een hut. Omdat we de prijs door 3 delen is eigenlijk niet eens veel duurder dan in ons eigen tentje


Hier kopen we ons ontbijt en lunch. De Lidl had qua inrichting en aanbod producten ook in Nederland kunnen staan


TsjechiŽ in opbouw. Veel wegen zijn al vernieuwd. Ook de huizen worden flink aangepakt




via Polen rijden we door het Reuzengebergte. Helaas was het inmiddels gaan regenen


vervallen kerk in een pools plaatsje




camping bij Hradec KrŠlove. Vanwege het weer nemen we weer een hut. Eindelijk de regenkleding uit.


De uitgezette route gaat mis. Weg nr 11 is afgezet. Het lukte ons maar niet om herkenningspunten op de kaart te vinden. Wegomleiding was niet aangegegeven en plaatsnamen waar we langs kwamen stonden weer niet op de kaart. Uiteindelijk wijst deze man (moest eerste zijn leesbril uit huis halen) aan waar we werkelijk zitten. Na 2 uur rijden nog steeds maar 10 minuten van de kamping af. Wat ons opviel is dat de mensen hier erg behulpzaam zijn. Dat zal ook later in dit verslag blijken.


eindelijk richting oost, naar Slowakije








wegen worden steeds leuker om te rijden


in TsjechiŽ wordt nog veel bruinkool gestookt voor huisverwarming. Je ruikt het direct als je TsjechiŽ binnenrijdt


ondanks de dreigende lucht, blijft het droog en de temperatuur wordt aangenamer


Ik haal nog net met mijn motor de slagboom van deze kamping. Accu blijkt totaal leeg te zijn. Dit is in de buurt van Opava.
's avonds breekt de lucht open, wat de start wordt van mooi en warm weer


Een duitse biker waar we gezellig een biertje mee drinken


in de bar van de camping is het ook gezellig


bediening is ook ok


uitgeteld


's morgen dus eerst proberen een nieuwe accu te scoren. We hadden een motorzaak gezien vlak voor de camping. Ik had gevoeld dat de accu redelijk warm was. Ik dacht aan kortsluiting


de motorzaak was dus dicht. We vragen hulp bij de naastgelegen garagehouder die wel open was. In TsjechiŽ zijn de meeste winkels nog open tussen 9 en 12 uur. Blijkt dat de man ook een motorrijder is en is zeer behulpzaam. Blijkt dat de 3 a 4 motorzaken in de buurt dicht zijn. Uiteindelijk brengt hij ons met zijn auto naar een motorzaak 22 km verder. Gelukkig hebben ze de juiste type accu


terug in zijn autozaak Kodecar, maken we de accu bedrijfsklaar door het zuur erin te brengen. De man wilde van geen vergoeding weten, onder het moto dat hij ook een biker was en elkaar helpen.


na toch nog wat startproblemen (verholpen door een bereidwillige automobilist met startkabels) eindelijk richting Slowakije


.......dus niet. Accu weer leeg


en weer vinden we behulpzame mensen. Een vrachtwagenchauffer wijst ons een garage vlakbij. Daar word ik zeer vriendelijk geholpen. Ik mag alle gereedschappen gebruiken. Uiteindelijk lukt het niet om de motor aan de praat te krijgen. Ik denk dat de spanningsregelaar kapot is. Ik krijg via startkabels de motor aan de praat en krijg een opdonder van de dynamo. Daar komt dus wel stroom uit. Dat wordt dus de ANWB alarmcentrale bellen. De afsleep wordt geregeld


het wachten op de afsleep duurt nog wel even. Ik word voorzien van eten en drinken. Ook hier wil men niet van enige vergoeding weten


Deze man is een bevriende monteur van de garagehouder heeft ook samen met mij de boel doorgemeten en komt tot dezelfde conclusie. Spanningsregelaar kapot.
Hens en Werner hadden ondertussen een camping opgezocht en kwamen weer terug om te overleggen hoe en wat.
We hebben besloten dat zij doorgaan met de rit.Hier wijst de monteur Hens en Werner mooi routes aan.


als de afsleep komt komt de familie kijken


na lang gepuzzel krijgt de afsleper een idee hoe hij de motor vast moet zetten. Ik wordt meegenomen naar Ostrava. Via de reisverzekering krijg ik onderdag in een hotel in Ostrava. Met een taxi word ik de hele stad rond gesleept en word uiteindelijk na afrekening van 500 kronen bij het hotel Areal afgezet.


Omdat het zondag is ben ik verplicht cultuur te snuiven tot de motorzaak open is. Het begint met het uitzicht vanuit 8 hoog van mijn hotelkamer. Met de tram ga ik naar het centrum. Het centrum is best leuk om een dagje door te brengen






woonwijken en industrie gaan samen










een of onder paleis met uitzichttoren


foto vanaf de uitkijktoren


overblijfsel van de mijnbouw midden in het centrum


rare jongens die Tsjechen. Alleen tussen 7 en 14 uur geen vuurwapens.....?


vooruit dan maar, Desperado drinken en mijn aller eerste Tequila ooit. Best te drinken trouwens met de bijgeleverde accesoires


zondags is het dus niet druk


de motor staat bij zowaar een Aprilia-dealer. Rond 9 uur (maandagmorgen!) word ik al gebeld door de goed duits sprekende monteur. Blijkt dat de dynamo toch kapot is. Duurt volgens hem 10 dagen voordat de dynamo er is. Via de reisverzekering wordt een vlucht via Praag naar huis geregeld


ik laat mij door een taxichauffeur in Mosnov afzetten bij het enige vliegveld in de regio. Ligt zo'n 23 km buiten Ostrava. Blijkt een klein vliegveld te zijn. Rond 20.00 uur ben ik de enige aanwezige in de vertrekhal. Uiteindelijk rol ik maar mijn matje uit en kruip in de slaapzak. Rond 04.00 uur wordt ik wakker van de eerste passagiers de inchecken. Mijn vliegtuig naar Praag vertrekt om 05.10 uur.




zodra we boven Nederland vliegen is dit het uitzicht. Wel mooi trouwens zo vlak boven de wolken
Uiteindelijk vanaf Schiphol met de trein naar huis

::home::
Naar boven