Tsjechië oftewel de Lidl-toer 2009 van 20 t/m 27 augustus

Op donderdag 20 augustus ben ik samen met Hens en Sjaak voor 8 dagen een tourtje gaan maken in en rondom Tsjechië. Het zou ook wel de Lidl-tourtocht kunnen heten. Slowakije en Oostenrijk hebben we ook nog bereden.
Bij vertrek had ik nog de gedachte dat een stukje Oekraine erin zou zitten maar door motorpech en wat lichamelijke klachten van Hens hebben we wat tijd verloren. Ook Hongarije zat er ook niet meer in vanwege tijdgebrek.
Uiteindelijk hebben we een prima vakantie gehad met perfect weer.

de avond voor vertrek bij Hens

vertrek uit Assen

zo'n 80 km voor Dresden heeft de Suzuki van Hens een stroom probleem. De accu is leeg. Ik probeer hier het probleem te vinden. Dat lukt niet.

Via de reisverzekering wordt de afvoer van de motor georganiseerd.

de motorzaak in Grimma waar de Suzuki van Hens naar toegebracht wordt.

Rudi, de eigenaar van de zaak rijdt dus op deze Oeral. Dit lijkt me ook een gaaf ding

Hens wordt in de Oeral afgevoerd naar de camping in Grimma waar we uiteindelijk dus verplicht 2 nachten moeten doorbrengen

Rudi brengt zoals beloofd ons 's avond laat nog een biertje bij de tent

de volgende morgen nemen we een prima ontbijt in een broodjeszaak voordat we naar de motorzaak gaan. In de motorzaak blijkt dat er eigenlijk helemaal geen technisch probleem is. Vermoedelijk was de stekker tussen de dynamo en spanningsregelaar niet goed verbonden. Voor de zekerheid maken we nog een testrit naar de Suzuki-dealer zo'n 40 km verder. Daar wordt de computer uitgelezen en blijkt inderdaad alles ok te zijn

wij maken veel gebruik van de LIDL's die we onderweg tegenkomen. Prima belegde broodjes voor weinig geld

's avonds zijn we bij Rudi thuis uitgenodigd oim wat te komen drinken. In zijn schuur staat deze vrijetijdsbesteding, een oude russische URSUS trekker in oude luister herstelt

in de riante blokhut brengen we de avond door. Met een flinke borrel op worden de plannen voor volgend jaar al gesmeed. Wij gaan met Rudi naar het feest van de GP op de Sachsenring

en los achterin de transporter worden we in de late uurtjes naar onze camping gebracht

de volgende morgen zijn we eindelijk weer op pad met prima weer

grote smeerpijp midden in een stadje.

we hadden ook een tomtom bij ons, dit gaat leuker om de weg te zoeken

Stuwmeer bij Bystrice

bij toeval komen we op de camping autocamp na kopci bij de plaatsje Vir vlakbij Bystrice. Het stel Peter en Hetty zijn bekend geworden van de TV-serie "Ik vertrek".
We zetten niet de tent op maar huren een hutje. Bijna net zo duur als een tentplaats, maar zeker warmer. De temperaturen dalen in deze tijd van het jaar in dit bergachtige gebied al richting de nachtvorst. We zitten 's avonds bij de openhaard, het koelt inderdaad aardig af

de volgende morgen bij vertrek

regelmatig zie je een grote mooie kerk midden in het landschap staan

vlak bij de grens van Slowakije

we rijden in het gebied van de kleine Karpaten

net over de grens zien we deze paarden met wagen. Slowakije lijkt wat meer achter te lopen in de ontwikkeling. Meer oudere auto's en landbouw voertuigen. De wegen zijn er ook niet beter dan bijvoorbeeld in Tsjechië

navigator Hens

op de camping aangekomen zetten we de motor weg om ons in te schrijven. ik zie de motor wegzakken en probeer deze tegen te houden, wat net niet lukt. De Aprilia ligt weer eens met de wielen omhoog. Jify bleek te zijn weggezakt in wat ik dacht wat asfalt was. Niet dus, gewoon een dunne teerlaag.

de achterkant is flink beschadigd. Met plakband en met nodig duw en trekwerk krijg ik weer een beetje vorm in het plastic

De camping ligt aan het water met wat terrasjes. Uitzicht vanaf het teras van het restaurant. Het eten viel smerig tegen

wel een goed ontbijtje bij de Lidl

een wel erg oude ambulance

vanuit Slowakije rijden we Oostenrijk binnen

Dit Oostenrijks landschap viel ons erg tegen

we rijden maar weer snel Tsjechië binnen, wat duidelijk te zien is aan het wegdek

ons een na laatste overnachting op de camping camp Velkoparezity
. Was niet echt een gezellige camping de bediening waren wat tieners die geloof ik niet echt gewend waren zich gastvrij te gedragen

Sjaaks wens komt na een week van huis te zijn eindelijk uit, 2 tieten onder handbereik

de laatste dag in Tsjechië was een mooie route door heuvelachtig landschap en bijbehorende slingerende wegen

in één of ander dorp stonden allemaal sinterklazen op een voetstuk

en we hadden nog een (klein) beetje regen

de laatste overnachting in Tsjechië doen we in het pension U Bendu in Pernink, zo'n 6 km vanaf de Duitse grens

Hens was al vaker hier wezen eten vanwege zijn ski vakanties. Het eten was prima. De manusje van alles van het hotel komt ook nog even op de foto samen met de eigenaar en Hens

tsja, de heren waren een week van huis en namen de bazin maar eens tussen hun in. Het bleef wel bij de nodige glazen bier, Vodka en Becherovka.....en een kater de volgende morgen?