In het weekend van 22 t/m 24 februari vond het Primustreffen in Bjoneroa plaats. Bjoneroa ligt in Noorwegen zo'n 100 km boven Oslo.
De aanleiding dat ik daar heen wilde, is dat ik inmiddels wat zijspanrijders heb leren kennen, waaronder mensen van MC Alzheimer. Een 5-tal van hen, genaamd de the deepfrozen five , vertokken 2 februari naar de Noordkaap. Voor hen is het de 2e poging om in de winter de Noordkaap aan te doen. Kijk voor het verslag van hun eerste poging in 2006 Insane Primus tour 2006

Een verslag van hun barre tocht werd dagelijks (vanaf 2 februari) bijgehouden op de site van Motorschuur en op de weblog van Antonio.


Deze foto is van de ferry Kiel / Göteborg, zoals die dus in winterse omstandigheden eruit zou kunnen zien
Niet dus, want winterse temperaturen waren ver weg (5 februari), dik boven 0°


deze foto geeft een indruk hoe de wegen in het noorden van Noorwegen eruit kunnen zien


deze foto is tijdens mijn noordkaap expeditiegemaakt, die ik samen met Ruud in mei 2007 heb ondernomen

Mijn avontuur werd wat minder spannend, gingen de deepfrozenfive eerst de Noordkaap rond, ik ging met vijf anderen met het zijspan op 20 februari met de ferry van Kiel naar Göteborg rechtstreeks naar Bjoneroa. Kan het bij de Noordkaap -40° worden, in Bjonera hooguit zo'n -20 °. Volgens de weersberichten ( 20 januari 2008) is het nu slechts -2°, maar was het eerder ruim boven 0.
Dat het ook echt winter kan zijn zie Primustreffen 2005.
Hoe dan ook de motoren moesten aangepast worden op eventuele barre winterse omstandigheden en daar begint dit verslag mee.


links de nieuwe M & S autoband GT Radial CHAMPIRO WT 135/70 R15 70T , ernaast de oude michelin "lelijke eend band125/80R15

Niet alleen ik moest nog wat dingen aanpassen, Ruud moet zelfs nog een zijspan maken, zie zelfbouw zijspan Ruud


Arpad (Arie), Harrie, Roger, Sonja en Ruud hebben bij mij overnacht om vandaaruit de rit naar Kiel te maken. Eerst even ontbijten met elkaar.


voor het vertrek hebben we al de eerste van de vele sleutelmomenten. Valt wel mee. Harry modificeert de self-made beenbeschermmers


Roger aan het gas




in Kiel, inchecken bij StenaLine






de vinger van Harry gaan we nog vaak zien


de nu nog wat rustiger momenten van de avond op de boot




een paar een nieuw model gecamoufleerde test Opels staan op het autodek


en nog maar een paar meter in Zweden staan we voor het 2e sleutel moment. Hoofdzekering van de Enigma II ligt eruit, was ook zo opgelost


helaas hebben we wat regen onderweg


we rijden hier al in Noorwegen


de BMW vindt het leuk, ik ook trouwens. Het bochtenwerk went al snel, lekker gas geven dus






foto-momenten waren er ook trouwens


we hadden nog geen sneeuw gezien, tot we bij deze smeltende bult sneeuw kwamen op een parkeerplaats. Even voelen of de winterbanden het goed doen


dat vind ze wel leuk


.....nu al aan de borrel?


sleutelmoment 3, zekering van het alarm doorgebrand. Dit keer de Harley


weggetjes worden steeds leuker


en eindelijk begint het landschap wat witter te worden




nu was mijn BMW aan de beurt. Koppeling pleite. Bleek dat de binnenkabel stuk was. Ik had een reserve kabel bij mij en met de handigheid van Roger was het in no time gepiept. Helaas bij het wegrijden zakte de tegendruk van de koppeling direct weg. Bleek dus dat ook het druklager naar de kloten was....en daar had ik geen reserve voor meegenomen. Er zat dus niets anders op dan zonder koppeling de weg te vervolgen richting Oslo voor onderdak


we vinden onderdak in een jeugdherberg in Oslo. De babyfaces "Sonja, Arie, en ik" worden naar binnen gestuurd om het onderdak te regelen, onder het motto van de anderen:" gaan jullie het maar regelen, als ze ons zien is het hotel vast gelijk vol ". Bleek dus dat er echt geen kamers vrij waren. De receptionist bood ons toen de conferentieruimte aan. We hoefden maar 100,- NOK te betalen. Hij zorgde ook voor losse matrassen op de grond en wij sliepen in onze eigen slaapzakken. Voor de handoeken en ontbijt hoefden we niets bij te betalen.


vergadering, de dag wordt geëvalueerd




we konden via de jeugdherberg eten bestellen, volgens mij bij de pakistaan of zoiets....hot hot. Ook Harry loopt warm als de dames van enkele sportteams gaan zitten.....


....en Harry maakt gelijk sfeer met de gevonden kaarsen uit een kast


keep on dreaming Ruud! Na het eten wordt de dropshot rond gedraaid.


de fles wijst naar Ruud en mag een slok, ondertussen worden de vergaderpunten aangevuld.


Harry Dropshot


en daar ligt tie


Roger haalt het kapotte druklager eruit. We hebben het adres van de BMW-dealer gekregen in Oslo. Op de gok dat ze die dingen op voorraad hebben kruisen we dus zonder koppeling door de stad. Het gaat wonderwel goed. Door te spelen met het gas en ruimte voor mij te houden kan ik bijna altijd door groenlicht(van erg veel verkeerslichten) rijden (soms ook rood helaas)


Bij de BMW-dealer dus geen lager, moest besteld worden. Ik besluit om dan maar zonder koppeling Primus te proberen te halen.


de geplande binnendoor route komt niet uit. De bergpassen zijn beijst en gesloten. We moeten een andere doorgangroute te vinden.


we rijden ons weer vast voor een gesloten bergpas. We gaan weer terug naar Oslo om via de westkant richting Bjoneroa te komen






vlak bij de lokatie van het Primustreffen wordt het serieus glad. De nieuw gemonteerde winterbanden redden het net....niet zo af en toe. Ik hing rechts in de sneeuwwal, Harrie glijd aan de andere kant de weg af











vuurtje stoken om het warm te houden




laat op de avond arriveren de Deepfrozenfive vanuit de Noordkaaprit




niet alleen duitsers graven zich in, er wordt flink gespit om de tipi op de grond te krijgen. Ze slapen met hun vijven in de tent














komen ook van ver




Gijs deelt zijn visitekaartjes voor de Motorschuur uit


handig....en grappig






we maken een rondje over het terrein en bekijken de bijzondere motoren. Dit is een Nimbus, Noors makelijk heb ik begrepen




de locals komen ook kijken op hun eigen vervoermiddel




het terrein ligt naast het bevroren meer. Daar zitten mensen te vissen


met een ijsboor moet je eerst door zo'n 1 meter ijs


"werp"hengel


Dennis mag ook even proberen een gat te boren. Viel dus niet mee








...en weer terug van de rondje wandelen, ons eerste verdiende koel biertje ( was zo'n +5° in de zon )


Theo zijn favoriete bezigheid, trekhaak hangen. De weg waar het treffen wordt gehouden is gewoon openbare weg en moet vrijgehouden worden. Als een auto naderde werd hard geroepen: "trekhaak! "




zodra de zon tussen de bomen wegzakt, wordt het ook gelijk fris, aan dat vuur dus


regelmatig komen andere treffenbezoekers langs met hun zelf gestookte drank "Moonshine" of zoiets. Dit zijn noren die wat van ons spul proeven, in verhouding met hun zooi is dat van ons maar een slap aftreksel




ons kampement. We staan op zo'n 1 à 1.5 meter dikke laag sneeuw. Voor het opzetten van de kleine tenten, door eerst voorzichtig over de sneeuw heen te lopen maak je de bovenlaag hard waar je de tent op kunt zetten.


mis!


blonde dame wordt omsingelt....kon er wel om lachen.....had geen trekhaak trouwens


Ot is ook gearriveerd. Bij hem gaan we op de terugreis overnachten


de benzinebranders stonden voortdurend aan. Van sneeuw werd water gemaakt, onder de kreet:" don't eat the jellow snow "










de volgende dag, voor we vertrekken maakt Roger nog een noodvoorziening in de koppeling. Het kapotte lager wordt vervangen door opvulringen en een hoop vet. Alleen voor noodgevallen dus. Uiteindelijk ben ik zo zonder echte problemen weer thuis gekomen




Onderdak in Engebak (onder Oslo), waar Ot en Linda (nog) wonen (verhuizen 1 april richting Hamar)


ook hier wordt aardig gesleuteld. De remmerij (vertragers genoemd) van de Harley van Harry worden weer gangbaar gemaakt, de balanspijp van de BMW van Gijs wordt vervangen en de spikes worden verwijderd van de noordkaapgangers


anderen stoken inmiddels een vuurtje om 's avond bij te zitten. Vanwege de aanstaande verhuizing maken Ot en Linda ruimte door onnodige meubels op het vuur te gooien.


Gijs trekt de spikes uit de banden


Ot en Linda hebben keurig voor ons gezorg. We krijgen eerst zelf gebakken wafels.....heerlijk




Harry wordt het vuur aan de schenen gelegd. We zijn ietwat te enthousiast en kunnen dus de rest van de avond blijven staan


we krijgen heerlijke macaroni


op weg naar Göteborg hebben we weer een sleutelmoment. De lagers van het zijspan van Dennis motor lopen eruit.


Ook deze worden alsof het een pitstop was in no time vervangen


entree van de ferry


de nacht was lang en de slaaptijd kort. Bij verassing werden de motorrijders door de politie in Kiel bij het verlaten van de boot er tussen uit gehaald. Ruud had de hoofdprijs, als enige blies hij boven de norm en kon gelijk € 200,- aftikken en mag zich 3 maanden niet meer als bestuurder in Kiel laten zien.


.....en daar zit Ruud in de bak als passagier en ziet hij Dennis op zijn eigen BMW wegrijden


Na een regenbuitje van zo'n 400 km komen we eindelijk aan bij de Motorschuur waar een ontvangstcomité klaar stond om de Deepfrozenfive warm te verwelkomen. Madeleine had voor ieder van de vijf een T-shirt gemaakt met voor ieder een eigen toepasselijke spreuk.
Ook op de laatste rit waren aardig wat sleutelmomenten, kapotte bougies en doorslaande bougiekabels. De schade viel uiteindelijk wel weer mee dus.


ondanks het vele gesleutel staan alle motoren weer keurig bij elkaar achter de Motorschuur


....we hebben nog een bbq en feestavond


de vinger van Harry doet het nog steeds


yep!


alle onderdelen die tijdens de noordkaaptrip zijn vervangen waren keurig verzameld.

Ik ben 's avond nog naar huis gereden, de anderen zijn na de overnachting huiswaards gekeerd. Ik heb een hele leuke week gehad: de gezelligheid van mijn medereizigers Arpad, Roger, Harry, Ruud en Sonja, de uitdaging om in de sneeuw te kamperen, voor het eerst rijden op een zijspan over leuke bochtige binnenwegen maar ook gladde wegen is allemaal goed gegaan, het tegemoet rijden van de Noordkaapgangers en het binnenhalen de laatste avond in de Motorschuur.....allemaal top. Bedankt allemaal!

::home::
Naar boven